“...am început să îl studiez pe Enescu din anul 1955, când m-a trimis
Uniunea Compozitorilor pe urmele lui...”
Viorel Cosma
... întemeietorul lexicografiei românești;
... muzicolog și critic muzical prolific;
... muzician preocupat îndeosebi de muzica românească, de la genurile clasice, la muzica lăutarilor și cea bisericească;
... profesor de istoria muzicii și muzicologie la Conservatorul din București, Doctor în Muzicologie al Universității Naționale de Muzică din București și Doctor Honoris Causa al Institutului de Arte din Chișinău.
***
Dedicată muzicologului Viorel Cosma la împlinirea a 100 de ani de la naștere, expoziția ilustrează strădania sa de o viață concretizată în volume de referință despre George Enescu și colaborarea sa cu specialiștii Muzeului Național ”George Enescu” în realizarea proiectelor editoriale și expoziționale despre marele muzician român.
***
“...am început să îl studiez pe Enescu din anul 1955, când m-a trimis Uniunea Compozitorilor pe urmele lui...”. De atunci, Viorel Cosma a devenit un pasionat și consecvent cercetător în arhive, biblioteci, colecții particulare, descoperind o serie de aspecte inedite privind creația și biografia enesciană, publicate în peste 10 volume, nenumărate articole, studii, eseuri, comunicări științifice în cadrul Simpozioanelor Internaționale ”George Enescu”. Soția sa, Coralia, își amintește cum Viorel Cosma căuta fără încetare indicii despre George Enescu în toate colțurile țării și ale lumii, din satele copilăriei sale, până în metropole europene; cerceta bibliotecile tuturor orașelor vizitate, fișând fără odihnă și coresponda cu nenumărate persoane și personalități culturale din țară și străinătate.
Viorel Cosma a fost primul muzicolog român care a considerat că”...în scrisori există întotdeauna un material extrem de valoros, neatins de interese politice, comerciale şi de o sinceritate pe care te poţi baza”. Astfel, epistolele semnate de George Enescu, publicate în trei volume, scot la iveală informații prețioase despre muzician, dar și despre om. Adevărata și necunoscuta sa pasiune pentru orgă precum și diversele instrumente muzicale la care Enescu știa să cânte, fluieratul său artistic, înclinațiile sportive sunt doar câteva dintre descoperirile ce i se datorează, alături de alte detalii biografice.
Interesul muzicologului pentru subiecte inedite se observă în volumul dedicat Cărții de onoare a Filarmonicii din București, care conține însemnări olografe ale artiștilor prezenți alături de orchestra amintită, autografe, dedicații, mulțumiri – aspecte mai puțin sau deloc cunoscute din istoria formației muzicale în perioada Dinicu – Enescu (1906-1919).
Oedipe – dosarul premierelor – constituie un alt volum documentar extrem de valoros, autorul identificând majoritatea spectacolelor în care a fost prezentată capodopera enesciană pe scenele lumii, de la premiera pariziană din 1936, până în zilele noastre. În 2004, lucrarea a fost distinsă cu Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România – domeniul Istoriografie.
Volumele George Enescu. Geniul în imagini (I, II, publicate de Muzeul Național ”George Enescu” și Institutul Cultural Român) și George Enescu. A tragic life in pictures propun abordarea monografică prin intermediul portretelor, ipostazelor fotografice ale muzicianului de-a lungul vieții, completând astfel imaginea creatorului cu cea a omului.
Rigurozitatea cercetătorului este evidentă și în numărul impresionant al fișelor adunate cu strădanie, valorificate în principal în seria lexicoanelor dedicate muzicienilor și interprețior români - demers unic în muzicologia românească, pentru care autorul a fost distins de Academia Românâ (1974) și de Guvernul României (2008). O mențiune specială se cuvine lucrării în format bilingv George Enescu – un portret lexicografic/a lexicographical portrait, dedicat în exclusivitate muzicianului român.
Dacă Enescu azi, editat cu prilejul centenarului nașterii muzicianului, este rezultat al cercetărilor directe realizate după moartea maestrului, volumele Concertul de adio, George Enescu în memoria timpului, Primele micro-monografii și Florilegiu enescian îlprezintă pe George Enescu dintr-o perspectivă indirectă. În paginile lor se regăsesc zeci de mărturii culese de Viorel Cosma de la personalități ale vieții și culturii de pretutindeni, de la parteneri români de scenă, artiști străini cu care George Enescu a colaborat de-a lungul vieții, până la foști elevi, prieteni, impresari sau organizatori de concerte.
Documentele strânse de-a lungul vieții au fost valorificate deopotrivă în expozițiile foto-documentare ale muzeului, ce abordează, printre altele, teme precum: partenerii români de scenă ai maestrului, viorile lui George Enescu, Concursul Internațional ce-i poartă numele, istoria Societății Compozitorilor Români, George Enescu – promotor al copiilor minune, legătura compozitorului cu muzica lăutarilor români sau relația cu Eduard Caudella, primul său profesor.
***
Acest omagiu adus muzicologului Viorel Cosma nu s-ar fi putut concretiza fără susținerea familiei, Coralia și Roxana Cosma, cărora le mulțumim pentru că ne-au pus la dispoziție cu generozitate arhiva personală a muzicologului. Într-un cadru expozițional restrictiv ca formă și spațiu, având la îndemână un material documentar extrem de bogat și ofertant, selecția dificilă și evident subiectivă a încercat să pună în lumină cât mai edificator portretul pasionatului cercetător al biografiei și creației lui George Enescu. Acestor documente li s-au adăugat cele din arhiva Muzeului Național ”George Enescu”.
Expoziția a fost realizată de cercetător dr. Irina Nițu, în colaborare cu graficianul Horia Nițu.
Eveniment conex organizat sub egida Festivalului Internațional ”George Enescu”, expozițiade față va fi deschisă publicului în sala Atrium a Bibliotecii Naționale a României, (Bucureşti, Bd. Unirii, nr. 22, sector 3), în perioada 7- 24 septembrie 2023, în programul de lucru al Bibliotecii.
Festivalul Internațional George Enescu este un
eveniment desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României.
Proiect cultural finanțat de
Guvernul României prin Ministerul Culturii.