”Impresiile mele din America sunt excelente.
M-am găsit în mijlocul unor oameni dornici să-și înalțe nivelul cultural și artistic [...].
Americanii aduc din toată lumea tot ce găsesc bun, primesc și asimilează
tot ce e bun. De altfel elementul autohton
– vorbesc de latura artistică – e de foarte mare valoare.”
G. Enescu
”Rar am văzut un solist primit cu mai multă afecțiune decât a fost acest distins și admirabil compozitor” - H. E. Cherrington, The Columbus Dispatch, 1926
”...nu numai publicul și-a exprimat aprecierea pentru slujirea artei sale prin aplauze prelungi, ci și membrii orchestrei s-au ridicat în picioare la intrarea sa în semn de omagiu afectuos” - C., Musical America, 1939
Expoziția își propune reconstituirea selectivă a prodigioasei activități muzicale desfășurată de George Enescu pe continentul american, în perioada 1923-1950, aducând în prim-plan concertele și recitalurile susținute de artistul român în multiplele ipostaze: compozitor, violonist, dirijor și pianist.
Documentele au fost alese din arhiva Muzeului Național ”George Enescu”, cărora li s-au adăugat alte numeroase afișe, programe de sală, fotografii inedite obținute în urma corespondenței cu instituții muzicale din America. Acestea ne-au fost puse la dispoziție cu amabilitate de specialiștii Rob Hudson (director adjunct al Arhivelor Carnegie Hall/Rose Museum din New York), arhiviștii Meredith Self - arhivele digitale Shelby White & Leon Levy ale Orchestrei Filarmonice din New York, Andria Hoy - Arhiva Orchestrei Simfonice din Cleveland și Jenny Swadosh - arhiva și colecțiile speciale ale Mannes New School of Music, NY. Totodată, au fost utilizate documente provenite din donațiile lui John Sorensen – actualul președinte al Fundației ”George Enescu” din SUA precum și ale regretatului David H. Williams, profesor de muzică la Central College, Pella, Iowa, USA.
De asemenea, au fost descoperite și alte informații în librării, biblioteci digitale publice precum Cleveland Public Library, Juilliard School of Music, California Digital Newspaper Collection, Wilson Colledge/JSTOR șidiversearhive online ale presei americane (Los Angeles Times).
Expoziția documentară ”George Enescu pe continentul american” prezintă cronologic evenimente ce atestă prezența muzicianului pe scenele americane la pupitru sau solist al unor orchestre celebre, precum și pianist sau violonist în recitaluri camerale. Calitatea de compozitor a fost cea dintâi apreciată de melomani, creațiile sale fiind cunoscute de public cu cel puțin un deceniu înainte de primul său concert pe continent, în 1923. De atunci și până în anul 1950, G. Enescu a fost invitat în repetate rânduri ca dirijor și solist al unor ansambluri orchestrale importante, printre care le menționăm pe cele din New York, Philadelphia și Cleveland, cu care a realizat numeroase turnee în orașe importante.
Întreaga sa experiență americană a însemnat nu numai recunoașterea drept unul dintre cei mai reprezentativi muzicieni ai timpului, ci și oportunitatea de a colabora cu artiști de excepție în concerte memorabile, de a susține masterclass-uri și de a realiza înregistrări de referință. Agendele din anii 1924 și 1925, aflate arhiva MNGE confirmă numeroase contacte și parteneriate cu personalități, dar și cu nume mai puțin cunoscute – precum cele ale unor elevi pe care George Enescu i-a îndrumat în cadrul cursurilor de măiestrie susținute la Juilliard School of Music sau Mannes School of Music.
Itinerariul american a arătat că arta remarcabilului muzician, indiferent sub ce formă a fost prezentată publicului, a fost pe deplin răsplătită cu elogii din partea specialiștilor, dar și cu multă afecțiune din partea publicului. Succesul de care s-a bucurat George Enescu pe continentul american este evidențiat în expoziția de față prin intermediul celor 20 de colaje foto-documentare realizate de cercet. dr. Irina Nițu și graficianul Horia Nițu.
Sursele documentelor:
(cercetător Irina Nițu)
Afișe:
2 ianuarie 1923 – Carnegie Hall, New York, The Philadelphia Orchestra, dirij. Leopold Stokowski – George Enescu – dirijor invitat.*
23 și 25 ianuarie 1923 – Orchestra Hall, Detroit, Orchestra Simfonică din Detroit, dirij. Ossip Gabrilovici (solist și dirijor, George Enescu).
Articole de presă:
3 ianuarie 1923 – New York American, New York,Max Smith: Georges Enesco Makes Bow to American Public.
6 ianuarie 1923 – Philadelphia Inquirer, Phila Orchestra/ Appearance of Mr. Georges Enescu in Three Capacities Concert Feature.
ianuarie 1923 – publicație neidentificată, Cyril Arthur Player: Romania s Enesco Wins Ovations in Own Works.
23 ianuarie 1923 – New York Recital Tribune, New York,H. E. Krehbiel: Rumanian Violinist and Composer Tends to Sentimentalize With Tones That Are Barely Audible.
19 aprilie 1923 – Rampa, București, Interviu cu George Enescu – Impresii de peste ocean.
Fotografii:
George Enescu violonist.
Ossip Gabrilovici, dirijor.
Leopold Stokowski, dirijor.
Orchestra din Philadelphia.
Afișe:
15 ianuarie 1924 – Washington, Poli's Theatre, Beethoven Program, Orchestra Simfonică din New York, dirij. Walter Damrosch (G. Enescu – solist în Concertul de Beethoven).
3 februarie 1924 – Aeolian Hall, New York, New York Symphony Orchestra, dirij. Walther Damrosch (G. Enescu violonist în Concertul de Beethoven).**
21 și 23 februarie 1924 – Masonic Hall, Cleveland, Orchestra Simfonică din Cleveland - G. Enescu (compozitor, dirijor, violonist).***
Scrisoare, 17 aprilie 1924, George Enescu către Adella Prentis Hughes, managerul Orchestrei din Cleveland.***
Scrisoare, 4 iunie 1924, Adella Prentis Hughes către George Enescu.***
Articole de presă:
7 septembrie 1924 – Plain Dealer, Cleveland, James H. Rogers: Some of the stars on the Coming Cleveland Symphony Programs. Many Music Stars Billed This Season.
13 aprilie 1924 – Leader – News, Cleveland, anunț despre prezența lui G. Enescu la festivalul din Pittsfield din toamna anului 1924 (Sursa: Cleveland Orchestra Scrapbook Volume 21: March 2, 1924-March 9, 1925 - Cleveland Public Library).
Edward Harris – discografie selectivă.
Disc Columbia – George Enescu – vioară, Edward Harris – pian.
Fotografii:
Portret Adella Prentiss Hughes, managerul Orchestrei simfonice din Cleveland (Sursa: Plain Dealer File Photo).
Walther Damrosch, dirijor.
Afiș:
5 și 7 februarie 1925, Masonic Hall, Cleveland, Orchestra Simfonică din Cleveland, dirijor Nikolai Sokoloff. Solist, George Enescu.***
Scrisoare: 27 ianuarie 1925, Adella Prentiss Hughes catre Enescu.***
Articole de presă:
4 martie 1925 – Illustrated Daily News, Los Angeles, p. 16, K. E. A.: Enesco Scores as Soloist of 12th Symphony Concert – despre concertul Orchestrei Filarmonicii din LA dirijată de Henry Rothwell, cu G. Enescu solist în concertul de Beethoven.
14 februarie 1925 – Topics, Cleveland – Enescu at the Symphony.
6 februarie 1925 – News, Cleveland, Rumanian Composer Scores Big Triumph in Program.
6 februarie 1925 – Plain Dealer, Cleveland, James M. Rogers: Enesco's Violin Brilliant in Bach. Soloists and Orchestra Also Render Artist's Own Works.
6 februarie 1925 – Press, Cleveland, Wilson G. Smith: Georges Enescu Star of Second Symphony Concert.
Pagini din agenda lui George Enescu din anul 1925 cu însemnări olografe (repetiții cu pianistul E. Harris, notițe despre Oedipe, serată la familia Coolidge, programul unuia dintre recitalurile programate, orarul cursurilor de la Juilliard School of Music etc.).
Manuscris George Enescu – Dansurile tebane din opera Oedipe.
Disc COLUMBIA, G. Enescu – Rapsodia nr. 1, Chicago Symphony Orchestra, dirijor Frederick Stock.
Fotografii:
Orchestra simfonică din Cleveland, dirijată de N. Sokoloff.
Dineu în cinstea lui George Enescu la restaurantul Little Romania, 17 aprilie 1925. (Lângă George Enescu, în stânga, Adela Prentiss Hughes, managerul orchestrei din Cleveland și tenorul Richard Tucker. În dreapta lui George Enescu, posibil Ernest Hutcheson, pianist australian, membru al staff-ului Școlii Juilliard, decan în perioada 1926-1937 și apoi președinte al instituției – 1937-1945).
Afișe:
19 ianuarie 1926 – Greenfield, High School Hall – Woman's Club – Recital George Enescu (vioară) și Edward Harris (pian). În program, Nardini, Chausson, Corelli, Saint-Saëns, Sarasate.
2 februarie 1926 – Orchestra Simfonică din Cleveland, la Columbus (Ohio), dirij. Nikolai Sokoloff. În program: Bach, Sibelius, Chausson, Enescu, Borodin. (G. Enescu a fost prezent în triplă ipostază: compozitor, violonist și dirijor).***
19 și 20 februarie 1926 – Orchestra Filarmonică din Philadelphia, la Philadelphia, dirij. Leopold Stokowski, solist, G. Enescu. În program: Dopper, Mozart, Chausson, Enescu.
8 martie 1926 – New York, Juilliard Musical Foundation, Sonata Recital George Enescu & Ernest Hutcheson. În program, Beethoven, Frank.*****
Articole de presă:
1 februarie 1926 – Chicago Evening Post, Chicago, Georges Enesco in Violin Recital at the Studebaker (despre recitalul cu E. Harris).
1 februarie 1926 – Chicago American, Chicago, Devries Herman: Recalls Greet Enesco in Sunday Concerto.
12 martie 1926 – Le Menestrel, Paris, an 11 – despre premiera în America a lucrării Noces de Stravinski.
Desen în creion de P. Picasso.
Manuscris – G. Enescu – Suita nr. 2, op. 20 pentru orchestră (în fundal).
Fotografie:
Ernest Hutcheson, pianist.
Afiș:
14 și 15 martie 1929 – Cleveland, Masonic Hall, The Cleveland Orchestra, George Enescu dirijor. În program, Vaughan Williams, Mozart, Enescu.***
Articole de presă:
13 ianuarie 1928 – The San Francisco Examiner, Redfern Mason: 10000 Hear Symphony in Auditorium
1 ianuarie 1928 – Los Angeles Times, p. 17, Rumanian Composer Plays. Enesco to Appear in Violin Recital on Midwinter Course Including Gadski and Gieseking –articol cu fotografia artistului
3 ianuarie 1928 – Los Angeles Times, p. 3, reclamă Steinway. The Instrument of the Immortals – George Enescu este prezentat ca un artist ce folosește exclusiv piane Steinway în concertele sale. În reclamă apare și fotografia lui G. Enescu.
23 ianuarie 1928 – The Morning Oregonian, Portland, Oregon, Stanley Orne: Famed Rumanian Violonist in Concert Here Tonight – articol cu fotografia lui George Enescu alături de Yehudi Menuhin.
24 ianuarie 1928 – The Oregon Daily Journal, Portland, Oregon, J. F. Wallin: Violinist Presents Substantial Program. Georges Enesco Sways His Audiences.
25 ianuarie 1928 – The Bellingham Herald, Washington, Enesco is Superb. Rumanian Violinist Conquers Audience With His Art.
27 ianuarie 1928 – The Daily Province, Vancouver, British Columbia, R.J.: Enesco Plays Expressively. Famous Roumanian Violinist Earns Notable Success In Recital. Superlative Art.
Anunțuri ale concertelor din datele de 14 și 15 martie 1929 din Cleveland, Masonic Hall, cu George Enescu compozitor, violonist, dirijor în cotidianele American, Plain Dealer, Waechter & Anzeiger din 9 și 10 martie 1929.***
Afișe:
28 martie 1930 – Harvard University, New York, John Knowles Paine Concert Hall, recital George Enescu și Sanford Schlussel. În program, piese de Vivaldi-Kreisler, Saint-Saëns, Brahms, Fauré, Scărlătescu, Vivaldi, Ravel.
25 aprilie 1930 – New York, Town Hall, recital George Enescu, Helen Stanley – soprană și Sanford Schlussel – pianist. În program, Haendel, Chausson, Ravel, Enescu, Beethoven.
Articol de presă:
26 aprilie 1930 – New York Times, p. 11, col III, George Enescu oferă un recital de aleasă ținută. Compozitorul român apare ca violonist și pianist. Helen Stanley îi interpretează cântecele – articol preluat din D. Vitcu, George Enescu în spațiul artistic american, Editura Omnia, Iași 1994, p. 312.
Disc Columbia – înregistrare cu Poemul de Chausson interpretat de George Enescu și Sanford Schlussel.
Fotografii:
Helen Stanley, soprană.
Town Hall, New York – fațadă și imagine din interior.
Afișe:
10 ianuarie 1932 – University of Oregon, recital G. Enescu – S. Schlussel. În program, piese de Haendel, LeClair, Scărlătescu, Pugnani, Pugnani – Kreisler, Chausson, Szymanowski, Paganini, Sarasate.
16 februarie 1932 – Yale, Sprague Memorial Hall, recital G. Enescu – S. Schlussel.
25 și 27 februarie 1932 – Orchestra Simf din Cleveland, dirij. Nikolai Sokoloff, G. Enescu – dirijor, compozitor, violonist.***
2 martie 1932 – New York, Town Hall, recital G. Enescu – S. Schlussel.
16 martie 1932 – New York, Orchestra Simfonică din Brooklin, dirij. Jasha Fishberg. Soliști, G. Enescu – violonist și Felix Salmond – violoncelist.
Articole de presă:
20 ianuarie 1932 – Los Angeles, Opinion, p. 4, El Concertista rumano que se presentará en el ”Philharmonic Auditorium” – articol cu fotografia artistului.
29 ianuarie 1932 – Oakland Tribune, Vol. 116, Nr. 29, R.D.S.: Enescu Shows Great Skill in Violin Recital.
17 noiembrie 1932 – The Arrow, Pittsburgh,p. 1, Pittsburgh Symphony To Give Five Concerts.
Fotografie:
Sprague Memorial Hall, Yale School of Music.
Afișe:
21 martie 1933 – Metropolitan Opera, New York, Musician's Symphony Orchestra, dirij. George Enescu. Solist, Walter Gieseking.
26 martie 1933 – Teatrul Național, Havana – Cuba, Orchestra Filarmonică din Havana, dirij. Amadeo Roldán, G. Enescu – violonist.
Articole de presă:
17 noiembrie 1932 –The Arrow, Pittsburgh, Pittsburgh Symphony to Give Five Concerts – anunț despre concertul susținut de George Enescu în data de 19 februarie 1933 în calitate de violonist.
7 ianuarie 1933 – The Wilson Billboard, Vol. VIII, No. 14, p. 3, Entertainment Schedule (4 martie – Enescu violonist). (WC/J)
4 martie 1933 – The Wilson Billboard, Vol. VIII, No. 20, p. 1, European Artist To Give Violin Recital Tonight – Georges Enesco One of Foremost Modern Violinists. (WC/J)
11 martie 1933 – The Wilson Billboard, Vol. VIII, No. 21, p. 1, Violinist Speaks of His Native Country. (WC/J)
Fotografii:
George Enescu – portret. Foto credit: Renato Toppo.***
Walter Gieseking, pianist.
Metropolitan Opera House – interior.
Teatrul Național din Havana – Cuba.
Afișe:
28-29 ianuarie 1937 – New York, Carnegie Hall, Orchestra Filarmonică din NY, dirijor G. Enescu.**
30 ianuarie 1937 – New York, Carnegie Hall, Orchestra Filarmonică din NY, dirijor G. Enescu.*
4, 5 februarie 1937 – New York, Carnegie Hall, Orchestra Filarmonică din NY, dirijor G. Enescu.**
6 februarie 1937 – New York, Carnegie Hall, Orchestra Filarmonică din NY, dirijor G. Enescu, solistă. Soprana Beal Hober și 7 februarie 1937 – New York, Carnegie Hall, Orchestra Filarmonică din NY, dirijor G. Enescu, solist, M. Quiroga.**
4 și 6 martie 1937 – Cleveland, Cleveland Orchestra, George Enescu solist și dirijor.***
14 martie 1937 – New York, Hotel Brevoort – Banchet în onoarea Maestrului GEORGES ENESCU dat de Români-americani din New York – afiș pictat manual (față). Pe verso, semnături olografe ale participanților.
Scrisoare, 7 mai 1937 despre angajarea lui George Enescu timp de patru săptămâni ca dirijor la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din NY.**
Anunț al impresarilor Willmore and Powers - 13 martie 1937 – New York, recital de vioară George Enescu - Sanford Schlussel la Town Hall și reclamă Steinway – instrument la care G. Enescu a cântat în recitalul din data de 13 martie 1937.
Fotografii:
George Enescu, foto credit Studio Lipnitzki. Fotografie cu autograf, către Societatea Filarmonicii din NY, datată ianuarie-februarie 1937.**
Manuel Quiroga, violonist.
Beal Hober, soprană.
Hotelul Brevoort, NY – carte poștală ilustrată.
Pagină cu autografe datate: Georges Enescu / February 4th 1937 / Manuel Quiroga / Beal Hober Feb. 6/37 – din albumul lui Louis Salter, p. 35.**
George Enescu și Orchestra Filarmonică din New York – concerte în luna ianuarie la Carnegie Hall
Afișe de la New York, Carnegie Hall, Orchestra Filarmonică din NY
8 ianuarie 1938 – Dirijor G. Enescu. Solistă, violonista Yvonne Astruc. În program, J. S. Bach, C. Franck, G. Tailleferre, L. van Beethoven.**
9 ianuarie 1938 – Dirijor Mishel Piastro. Solist, violonistul G. Enescu. În program, J. S. V Bach, E. Chausson, C. Frank, L. van Beethoven.**
20/21 ianuarie 1938 – Dirijor G. Enescu. În program, L. van Beethoven, F. Schubert, W. Piston, T. Rogalski, M. Andricu, G. Enescu.**
27/28 ianuarie 1938 – Dirijor G. Enescu. Solist, violonistul Yehudi Menuhin. În program, L. van Beethoven, R. Schumann, C. Franck, J. Brahms.**
29 ianuarie 1938 – Dirijor G. Enescu. În program, R. Wagner. Solistă, soprana Beal Hober.**
Pliant – The Philharmonic-Symphony Society of New York, stagiunea 1937-1938, dirijori John Barbirolli și George Enescu – copertă și pagini de interior. Include prezentarea lui George Enescu din Grove's Dictionary și fotografia muzicianului realizată de Renato Toppo.**
Articole de presă:
14 ianuarie 1938 – New York Herald Tribune, Lawrence Gilman: MUSIC. Debussy, Enesco and the Philharmonic Play Tennis – despre concertul dirijat de G. Enescu în data de 13 ianuarie 1938 la Carnegie Hall și interpretarea compoziției Jeux de C. Debussy. Articol cu fotografia lui G. Enescu.
30 ianuarie 1938 – The New York Times, N. S., Philharmonic Concert – despre programul Wagner dirijat de George Enescu în data de 29 ianuarie 1938.
Fotografii:
Mishel Piastro, dirijor, violonist, compozitor.
Yehudi Menuhin, violonist.
Scrisoare dactilografiată, Michigan, 3 februarie 1938, Wayne W. Smith către G. Enescu.
Contract dactilografiat între George Enescu și The Philharmonic-Symphony Society of New York, 9 martie 1937, despre concertele dirijate de G. Enescu în luna ianuarie 1938. Semnat olograf de muzicianul român și Bruno Ziratto, Assistant Manager al The Philharmonic-Symphony Society of New York.**
Alte concerte și recitaluri pe continentul american
Afișe și programe:
3 și 4 februarie 1938 – New York, Carnegie Hall, Orchestra Filarmonică din NY, dirijor George Enescu. Solist, pianistul Rudolph Serkin. Biografia și fotografia artistului din pliantul programului. **
31 martie și 2 aprilie 1938 – Cleveland Orchestra, dirijor Rudolph Ringwall. George Enescu compozitor, dirijor și solist. În program, J. Brahms, G. Enescu și R. Schumann.***
5 aprilie 1938 – Toronto, Massey Hall, Celebrity Concert Series – Recital G. Enescu și Sanford Schlussel.
8 aprilie 1938 – Cambridge, Sanders Theatre – Recital G. Enescu și Sanford Schlussel.
Articole de presă:
4 februarie 1938 – The New York Times, Olin Downes: ENESCO TRIUMPHS AT CARNEGIE HALL. Conductor Leads Orchestra in a Performance Hailed by His Audience. RUDOLPH SERKIN IS SOLOIST. Repeatedly Recalled at End of a Seldom Heard Piano Work by Mendelssohn.
11 februarie 1938 – Pittsburgh Sun-Telegraph. J. Fred Lissfelt: Ovation to Artist: Enesco Praised as Soloist, Conductor and Composer, cronică despre concertul susținut de G. Enescu și Pittsburgh Simphony Orchestra la Siria Mosque, 10 februarie 1938.
Fotografii:
George Enescu, portret. **
Fotografie de grup. De la stânga la dreapta: 1) dirijorul Nikolai Sokoloff, 2) Adella Prentis Hughes, Managerul Orchestrei din Cleveland, 3)-5) neidentificați, 6) dirijorul Rudolph Ringwall.
Syria Mosque, Pittsburgh.
Raport dactilografiat al The Philharmonic-Symphony Society of New York despre stagiunea de concerte din 1937-1938, cea mai reușită din istoria instituției. Enescu este menținonat ca dirijor al 18 concerte alături de Orchestra Simfonică din NY.**
Afișe și programe:
The Philharmonic Symphony Society of New York, programul stagiunii 1938-39 – cu George Enescu dirijor invitat și compozitor - coperta pliantului și pagină de interior cu fotografiile dirijorilor John Barbirolli, George Enescu și Ernest Schelling.**
13/14 ianuarie 1939 – Twelfth Programme, Boston Symphony Orchestra, dirijor George Enescu. În program, Rapsodia Română op. 11, nr. 2 și Simfonia I de G. Enescu.
26/27 și 28/29 ianuarie 1939 – New York, Carnegie Hall, dirijor George Enescu. Soliști: Yehudi Menuhin (26/27 ian) și Felix Salmond (28/29 ianuarie).**
28 ianuarie și 4 februarie 1939 – New York, Carnegie Hall, Saturday Night Concerts, Georges Enescu guest conductor-composer, Philharmonic Symphony Orchestra of New York.**
4 februarie 1939 – New York, Carnegie Hall, Popular Concert at Carnegie Hall, Philharmonic Symphony Orchestra of New York, dirijor George Enescu.*
13 februarie 1939 – New York, The Town Hall, An Enesco Evening (Virginia Johnson, soprană și Felix Salmond, violoncelist). În program, Dixtuorul de G. Enescu (dirijat de autor, greșit notat pe afiș ca op. 4), 7 Cântece pe versuri de C. Marot și Sonata nr. 2 pentru violoncel și pian – solist, F. Salmond.
27 martie 1939 – New York, Carnegie Hall, Georges Enescu Violin Recital. Pianist, Sanford Schlussel. În program, Sonata nr. 3, op. 25, în la minor, pentru vioară și pian ”în caracter popular românesc”.
Scrisoare:
Sanford Schlussel către George Enescu, 14 decembrie 1939, document olograf, 2 pag cu antet: The Gotham, NY.
Fotografii:
Felix Salmond, violoncelist.
Dinu Lipatti, pianist.
Expoziția Internațională de la New York – Două concerte de muzică românească dirijate de G. Enescu
Afiș și program:
5 și 14 mai 1939, ROMANIAN HIGH COMMISION to the NEW YORK WORLD's FAIR presents ENESCO in two programs of Romanian music – Afiș cu fotografia lui G. Enescu (foto credit Ardon Bar-Hama); 5 mai 1939 – New York Philharmonic Symphony Orchestra, dirij. G. Enescu. În program, piese de M. Andricu, S. Drăgoi, A. Castaldi, T. Rogalski, I. Perlea, G. Enescu, S. Golestan, M. Mihalovici. 14 mai 1939 – New York, Metropolitan Opera, Orchestra Filarmonică din Philadelphia, George Enescu dirijor. În program, piese de A. Alessandrescu, M. Jora, I. N. Otescu, D. Lipatti, G. Enescu.
Coperta programului festivalului: NEW YORK WORLD's FAIR 1939.**
Articol de presă:
21 aprilie 1939 – Wilson Billboard, Nr. 25, p. 2, Kathleen Hanway: Music Notes – despre Expoziția Internațională de la NY și prezența lui George Enescu – drept reprezentant al României în festival. (WC/J)
Casetă audio – copertă: RESTITUTIO: Enescu conducting Romanian music – Live recording – New York, 1939.
Fotografii: George Enescu dirijor. Foto credit: Geoffrey Landesman.***
Prima audiție absolută a Suitei ”Săteasca”
Programul concertelor din 2, 3, 4, 5 februarie 1939, New York, Carnegie Hall, Orchestra Filarmonică din NY, dirijor G. Enescu, (cu Suita ”Săteasca” în re major, op. 27 în primă audiție absolută).**
Note de program ale Suitei ”Săteasca”.
Articol de presă:
25 februarie 1939, Musical America, New York, vol. LIX, No. 4, p. 10, T: Enesco Introduces New Suite, cronică a concertului din 2 februarie 1939 în care Enescu a dirijat în primă audiție absolută Suita ”Săteasca”.
Scrisoare, 8 martie 1938, de la G. Enescu/Willmore and Powers către Bruno Ziratto – Philharmonic Symphony Society, despre cedarea dreptului de interpretare a Suitei ”Săteasca” fără nicio remunerație Orchestrei Filarmonice din NY, cu semnătura olografă a muzicianului.**
Comunicate de presă:
23 decembrie 1938 – despre sosirea lui G. Enescu în America și angajarea acestuia ca dirijor invitat al orchestrei din NY, dar și colaborator al celor din Cleveland, Boston, Montreal etc.**
28-29 ianuarie 1939 – despre G. Enescu la pupitrul Orchestrei Simfonice din NY, diriând piese de compozitori români precum și lucrări proprii, printre care și Suita ”Săteasca”, în prima audiție absolută.**
Manuscrise muzicale:
George Enescu – Suita ”Săteasca”, p. 1.
George Enescu – Schiță din Suita ”Săteasca”.
Fotografie: George Enescu dirijor, foto credit: Geoffrey Landesman.***
Afișe și programe:
18 decembrie 1946 – University of Wisconsin, recital George Enescu (vioară) și Sanford Schlussel (pian) – program cu semnătura olografă a lui George Enescu. (J.S.)
22 decembrie 1946 – New York, Hotel Astoria, programul recepției organizată în cinstea lui George Enescu (cu ocazia împlinirii a 60 de ani de carieră artistică).
Articole de presă:
11 ianuarie 1947 – America – Romanian News, New York, Maestrul Enescu sărbătorit de „The Bohemians” la Waldorf-Astoria din New York.
17 ianuarie 1947 – publicație neidentificată, Strălucita sărbătorire a maestrului Enescu la New York. La banchetul organizat de Clubul Muzicienilor au participat o mie de personalități (de la un corespondent ocazional).
Fotografii:
Edwin Hughes, pianist, Președinte al clubului ”The Boemians” în 1946.
Olin Downes, critic muzical.
Richard Tauber, tenor.
Irene Jessner, soprană.
Maryla Jonas, pianistă.
George Enescu și dirijorul Andre Kostelanetz.**
Disc Vdisc cu înregistrarea Rapsodiei I de G. Enescu, dirij. Andre Kostelanetz la pupitrul orchestrei sale, în SUA, lansat în iulie 1946.
Telegrame:
13 februarie 1946 – impresarul american Rhea Powers către George Enescu. Îl întreabă dacă e disponibil pentru un turneu în America timp de 5 luni.
16 septembrie 1946 – Rhea Powers îi cere lui George Enescu programele pentru concertele de la Montreal și Rochester.
Afișe:
30 și 31 martie 1947 – Times Hall, New York, două recitaluri date în folosul copiilor din România (George Enescu și Sanford Schlussel – 30 martie, George Enescu și Pia Igy – 31 martie).
Articole de presă:
1 martie 1947 – The Indianapolis Star, p. 14, Corbin Patrick: Back Home at Murat. Orchestra Plays. Enesco Soloist.
31 martie 1947 – The New York Times, p. 20, Enesco Gets Medal Before Benefit Here.
Publicație neidentificată, an 1947, Mircea Damian: Ambasadorul (despre turneele lui George Enescu în Canada și America).
6 februarie 1947 – The New York Times, Olin Downes: The Same Enesco.
Fotografie:
George Enescu și Mihai Ralea, ambasadorul României în SUA, acordându-i compozitorului Ordinul ”Serviciul Credincios” în grad de Mare Cruce pentru meritele culturale aduse țării prin intermediul artei sale.
Disc Columbia, cu înregistrări realizate de George Enescu (vioară) și Sanford Schlussel (pian).
Ordinul ”Serviciul Credincios” în grad de Mare Cruce (însemn, eșarfă și placă) oferit de ambasadorul României în SUA lui George Enescu în anul 1947.
Afiș:
24 noiembrie 1948 – New York, Carnegie Hall, Benefit Recital for the Jewish Children of Israel given by George Enescu, Richard Tucker, Nadia Reisenberg, Pia Igy – afiș cu fotografiile artiștilor.
Articol de presă:
15 octombrie 1948 – publicație neidentificată, New York, Noted Musicians to Perform At Children's Benefit Recital – articol cu fotografii ale interpreților.
Fotografii:
George Enescu (vioară) și Nadia Reisenberg (pian).
Pia Igy, Richard Tucker, Nadia Reisenberg și George Enescu (așezat pe scaun).
Richard Tucker, Charles Kremer (în picioare), Pia Igy, George Enescu și Nadia Reisenberg (așezați).
George Enescu și Charles Kremer (pe verso, explicații olografe ale celui din urmă referitoare la împrejurările în care s-a realizat fotografia).
George Enescu, Jacques Thibaud, Fritz Kreisler și David Mannes (primele trei persoane, din stânga – neidentificate). (J.S.)
Catalogul instituției The Mannes School of Music din anul 1948-1949 în care George Enescu apare ca profesor invitat.****
Afișe:
19 ianuarie 1949 – Washington, National Symphony Orchestra, dirij. Hans Kindler. Dirij. invitat, George Enescu. Solistă, violonista Erica Morini.
23 ianuarie 1949 – Washington, National Symphony Orchestra, dirij. Hans Kindler. Dirij. Invitat, George Enescu. Solist, basul Salvatore Baccaloni.
1 și 2 februarie 1949 – Montreal, Auditorium du Plateau, Orchestra simfonică din Montreal, dirij. George Enescu. Solist, pianistul Arthur Rubinstein.
20 martie 1949 – New York, Carnegie Hall, recital Arlie Furman (George Enescu îl acompaniază la pian, interpretând Sonata pentru pian și vioară op. 6, nr. 2).**
Articol de presă:
24 ianuarie 1949 – The Evening Star, Washington, Alice Eversman, Enesco and Baccaloni Strike Different Moods in Concert.
21 martie 1949 – New York Times, New York, Arlie Furman's Recital; Violonist is Joined by Enesco in Latter's Second Sonata.
Manuscris – George Enescu – Uvertură de concert pe teme în caracter popular românesc, op. 32, schiță (în fundal) și coperta partiturii tipărite.
Fotografii:
Erica Morini, violonistă.
Hans Kindler, dirijor.
Artur Rubinstein, pianist.
Afișe:
21 ianuarie 1950 – New York, Carnegie Hall, NY Symphony Orchestra, Gala – Concert. Dirij., Ionel Perlea; soliști: George Enescu și Yehudi Menuhin.
Programul concertului de gală de la Carnegie Hall, 21 ianuarie 1950.*
18 aprilie 1950 – University of Illinois, Orchestra Sinfonietta, dirij. John M. Kuypers. Solist și dirijor invitat, George Enescu. (D.W.)
25 aprilie 1950 – University of Illinois, Recital Hall, Berkshire String Quartett și Walden String Quartet, dirij.- compozitor, George Enescu.(D.W.)
30 aprilie 1950 – University of Illinois, Recital Hall, University Symphony Orchestra, dirij. și solist, George Enescu. (D.W.)
Fotografii:
George Enescu la University of Illinois, Urbana-Champaign, aprilie 1950, înconjurat de studenți. (D.W.)
Ionel Perlea, dirijor.
Yehudi Menuhin – vioară și George Enescu – pian.
Manuscris – George Enescu – Sonata a III-a pentru pian și vioară, op. 25, ”în caracter popular românesc”, p. 1.