”Mi-a venit această idee de a prezenta Oedipul în limba română observând că interacțiunea personajului principal cu auditoriul din țara noastră este mai bună atunci când se înțelege acțiunea dramatică a lucrării. Prezentarea prin prisma melosului popular face să ne putem apropia mai mult de singura lucrare - TRAGEDIE LIRICĂ a marelui nostru compozitor.
Îmi doresc ca Oedipe să fie înțeles prin elementele din interior folosite de compozitor - doine, balade, dansuri populare - și nu doar prin complexitatea partiturii muzicale - armonii și linii melodice de mare anvergură.
Voi cita pe marele compozitor care spunea că: ”Muzica unei opere este întocmai ca un giuvaer. Piatra prețioasă o constituie acțiunea, conflictul dramatic. Muzica este accesoriul esențial, iar drama este principalul element. Călăuzit de acest principiu am scris Oedipe”.
Potrivit concepției enesciene, muzica nu povestește despre acțiuni și nu se mărginește la comunicarea ei, ci o dezvăluie în mișcare, în dezvoltare. În muzică își găsește expresia însuși procesul acțiunii, în toate fazele și multiplele sale direcții. Ea asigură intensitatea expresiei... Într-un cuvânt, muzica este oglinda activă a tot ce se petrece în scenă, ca atare partitura nu va fi sclava libretului.
Proiectul se adresează celor ce vor să înțeleagă muzica lui George Enescu prin melosul popular și Mitul lui Oedipe.
(Ștefan Ignat)
Ștefan Ignat este absolvent al Academiei de Muzică din Bucureşti, promoția 1995. În perioada 1995-1998 a studiat la Universitatea Mozarteum din Salzburg, beneficiind de o bursă de studii din partea Guvernului austriac iar până în anul 1999 a fost solist al Teatrului de Stat din Salzburg (Austria). Din anul 1999 este prim-solist al Operei Naţionale Bucureşti iar din anul 2010 este doctor în muzică.
Printre distincțiile obținute se numără Premiul III la Concursul voci verdiane – Italia, 1997și premiul „Arte” pentru interpretarea rolului Oedipe din opera lui George Enescu în 2003. În anul 2006 a primit premiul revistei „Actualitatea muzicală” pentru realizarea celor patru producții cu opera Oedipe de George Enescu.
În anul 2011, Ștefan Ignat a fost desemnat cel mai bun solist de operă, iar în anul 2015 a colaborat cu Metropolitan Opera din New York la noua producție de Otello (rolul lui Jago). A fost invitat la 6 ediții consecutive să susțină rolul Oedipe în opera cu același nume de George Enescu. A interpretat rolul lui Oedipe în premierele operei de la București (2003-2009-2011), Cagliari-Italia, Illinois-USA și Iași. Conceptul de Concert-conferință a fost prezentat până în prezent la New York, București – Muzeul Național ”George Enescu”, Casa Artelor, Opera Națională – Sinaia, Tescani, Craiova și Timișoara.
Repertoriul său este variat, din cele mai importante opere amintim: Oedipe din Oedipe de G. Enescu, Wotan – Aurul Rinului de R.Wagner, Scarpia – Tosca de G . Puccini, Contele de Luna – Trubadurul, Jago- Otello, Nabucco – Nabucco, Germont – Traviata, Amonasro – Aida, de G. Verdi.
La ediția din anul 2013 a Festivalului Internațional „George Enescu” a interpretat rolul Jago din opera Otello de G. Verdi, în noua producție a Operei Naționale București, în regia Verei Nemirova și sub bagheta lui Keri Lynn Wilson. Ca și la edițiile anterioare, a interpretat rolul titular din opera Oedipe de G. Enescu.
Soprana Renata Vari este solistă permanentă la Opera Română din Craiova. În noiembrie 2013 a obţinut premiul al II-lea la ediţia inaugurală a Concursului Internaţional de Canto „Elena Teodorini“ şi Premiul special, oferit de către Compania de Operă şi Balet din Belgrad (Serbia), constând într-un rol de operă pe care îl va interpreta pe această scenă.
Anul 2014 a început cu prima sa apariţie scenică la Opera Naţională Română din Iaşi, în rolul Rosalinda din „Liliacul“ de J. Strauss şi cu două debuturi consecutive în Musetta şi Mimi din „Boema“ de G. Puccini. În anul 2016 a susținut un turneu în Germania – cu rolul Donnei Elvira (W. A. Mozart), a colaborat cu Teatrul Belgrad (Serbia) – jucând rolul lui Mimi (G. Puccini) cel din urmă fiind prezentat și în turneul susținut în Franța.
Pe lângă rolurile deja interpretate, Renata Vari mai are în repertoriu Contesa din „Nunta lui Figaro“ de W. A. Mozart, Leonora din „Trubadurul“ de G. Verdi, Woglinde din „Amurgul zeilor“ de R. Wagner şi Rowan din „The Little Sweep“ de B. Britten, dar și partitura de soprană solo din câteva lucrări vocal-simfonice importante: „Stabat Mater“ de G. B. Pergolesi, „Missa în la major“ de Fr. Schubert, „Missa Nelson“ de J. Haydn, „Vesperae Solennes De Confesore“ de W. A. Mozart, „Recviemul“ de G. Verdi şi „Stabat Mater“ de G. Rossini.
A susținut concerte cu Orchestra Filarmonicii din Brașov, pe scena Ateneului din București, prezentând un repertoriu variat.
Liana Mareș are dublă specializare – pian/clavecin – ca absolventă a Facultății de Interpretare Muzicală a Universității București, clasa prof. univ. Veronica GASPAR (pian) și clasa prof. univ. Ogneanca LEFTERESCU (clavecin). În anul 2011 a susținut cursuri de prefecționare la Teatro Alla Scala din Milano și în același an I se atribuie un certificat de formator de artiști lirici, obținut în cadrul proiectului finanțat din Programul Operațional Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, implementat de Opera Națională București.
Din 1998 și până în prezent este pianist corepetitor la Opera Națională București. A colaborat cu Filarmonica ”George Enescu” din București, Teatrul Național de Operetă ”Ion Dacian” și a susținut recitaluri de pian la Ateneul Român, Sala Dalles, Muzeul Cotroceni, Muzeul Peleș etc. A întreprins, alături de ansamblul Operei Naționale București, turnee în Franța, Grecia și Israel. A colaborat cu dirijori și regizori renumiți, printre care Cornel Trăilescu, Cristian Mandeal, Tiberiu Soare, Paul Curran, Stephen Barlow, Graham Vick.
Pe parcursul anului 2015, a participat, în calitate de pianist, la concertele din seria „De la Bach la Enescu” și „Oedipe pe înțelesul tuturor”, organziate de Muzeul Național „George Enescu”, în diferite locații din țară, în scopul promovării creației enesciene în rândul iubitorilor de muzică.