EUROPA MUZICALĂ CONTEMPORANĂ / RECITAL CAMERAL
Creații pentru acordeon, fagot, voce procesată și mediu electronic de compozitori din Finlanda, Germania și România
Interpreți: TIMO KINNUNEN - acordeon (Finlanda), MARIA CHIFU – fagot, MIHAELA VOSGANIAN – voce procesată, mediu electronic.
În program – lucrări de Violeta Dinescu, Hans-Joachim Hespos (Germania), Minna Leinonen (Finlanda), Mihaela Vosganian, Matei Gheorghiu.
PROGRAM
VIOLETA DINESCU: „Abendandacht” (Rugăciune de seară) pentru acordeon și fagot / p.a.
HANS-JOACHIM HESPOS (Germania): „Woc. Atem Drama” (Woc. Drama respirației) pentru fagot, acordeon și mediu electronic
MATEI GHEORGHIU: „Biserica din lemn” pentru fagot, acordeon și mediu electronic / p.a.
MIHAELA VOSGANIAN: “Warning” (Avertisment) pentru fagot și voce procesată
MINNA LEINONEN (Finlanda): „Glamour of Silence” (Strălucirea tăcerii) pentru acordeon și fagot
VIOLETA DINESCU: „Satya II” (Ritual II) pentru fagot
MIHAELA VOSGANIAN: „Ocean” – Improvizație pentru acordeon, fagot, percuție și mediu electronic
Coordonare Stagiunea MNGE: Dr. Carmen Cârneci
Despre interpreți
După ce a câștigat Concursul Internațional pentru acordeon la vârsta de numai șaisprezece ani, muzicianul finlandez TIMO KINNUNEN și-a început cariera internațională ca solist și muzician de cameră în întreaga lume, cu peste 50 de concerte pe an, interpretând muzică contemporană, clasică și improvizată. Pe lângă activitatea concertistică, Kinnunen are o reputație internațională pentru proiectele sale culturale și pedagogice inovatoare.
Timo Kinnunen a interpretat în premieră peste trei sute de lucrări solo și de muzică de cameră dedicate lui și a colaborat cu compozitori cunoscuți, printre care Vinko Globokar, John Cage, Astor Piazzolla, Alvin Curran, Miklós Maros, Jukka Tiensuu, Hans-Joachim Hespos. Este membru al duo-ului “Oneplusone” și al “BerlinFinn Trio”, a fondat “Camus Nova Ensemble” și este director artistic al “Rapid Art Force” (RAF) - o orchestră multi-națională.
Timo Kinnunen predă acordeon clasic, improvizație și muzică de cameră nouă la Conservatorul din Oulu. De asemenea, a fondat Festivalul “Time of Music” în Viitasaari - acesta fiind un important festival de muzică nouă în plan internațional, având o vechime de 40 de ani -, precum și OULULUO, manifestare focusată pe dialogul între artă și tehnologie.
MARIA CHIFU a studiat fagotul la Universitatea Națională de Muzică București, apoi la Universitatea de Muzică și Arte din Graz, Austria și la Academia de Muzică “Leoš Janáček” din Brno, Republica Cehă. A susținut peste 150 de recitaluri solo și camerale, în țară: București, Cluj-Napoca, Sibiu, Constanța, Deva, Sinaia, Brașov ș.a., dar și în străinătate: Austria, Irlanda, Republica Cehă, Olanda, Germania, Belgia, Grecia, Bulgaria ș.a. A făcut parte din ansambluri de muzică contemporană precum: Seducânt, Sonomania, InterArt, devotioModerna. În 2011 a obținut titlul de doctor în muzică la Universitatea Națională de Muzică București, unde a și predat fagotul timp de șapte ani.
În 2016 a publicat "Repere ale evoluției fagotului în muzica instrumentală și de cameră românească contemporană (ultima jumătate a secolului 20 - începutul secolului 21)", iar în 2017 "Rolul solist al fagotului în creația mozartiană". A fost director al festivalului de muzică contemporană “3 SOUND”, director artistic al Festivalelor “Museicorum” (București) și “Catsheuvel” (Haga, Olanda). În prezent este cadru didactic la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L. Caragiale” din capitală și instrumentist la Filarmonica “Paul Constantinescu” din Ploiești.
Compozitor, performer și teoretician, doctor în muzică și coordonator de doctorat, MIHAELA VOSGANIAN a absolvit secția de compoziție – clasa Myriam Marbe la Universitatea de Muzica București – unde în prezent este profesor universitar (compoziție, polifonie). Membru în Comisia simfonica a UCMR și Președinte ARFA, de curând este și membru în European Academy of Science and Art. Distinsă cu premii naționale și internaționale de compoziție, Mihaela Vosganian este preocupată de zona de confluență a culturilor și a sincretismului artelor, la nivel de limbaj muzical și arhetipal.
Mihaela Vosganian este totodată promotoarea trans-realismului arhetipal în artele spectacolului, o noua orientare estetică spirituală, descrisă în cartea aferentă publicată în 2020, care își propune, pe de-o parte să reitereze funcțiile arhetipale ale artei - funcția ritualică, cathartică, taumaturgică și extatică, iar pe de altă parte, să exprime o nouă formă a supra-realului, denumită de autoare trans-realul, rezultată din explorarea stărilor de conștiință extinsă.
Muzica Mihaela Vosganian se cântă pe toate continentele și este înregistrată pe 6 CD-uri personale și 8 CD-antologii de muzică contemporană.