Seară de aducere aminte a prietenului Muzeului Național "George Enescu" și al Tescanilor, profesorul și violonistul de talie internațională Sherban Lupu, veșnic îndrăgostit de creația enesciană, în sala Oedipe a muzeului Enescu de la Tescani.
"Toată viața mea a fost legată de vioară, de muzică…"
(Sherban Lupu)
”Volumele 7 și 8 din prezenta ediție apar în continuarea celorlalte șase, publicate în anul 2005, sub îngrijirea mea, de Institutul Cultural Român, în colaborare cu Muzeul Național ”George Enescu ”. Toate aceste volume, cuprinzând lucrări inedite de George Enescu acoperă o perioadă de 40 de ani de creație din viața compozitorului – o viață de om.
De la Légende , compusă la nouă ani, la Andantino malinconico, compus la șaizeci, Enescu ne-a lăsat o comoară muzicală constând în piese pentru vioară, precum și în lucrări de cameră într-o varietate de genuri pentru instrumentul său preferat. George Enescu călătorea lungi perioade de timp în turnee de succes, dar istovitoare. Drept urmare, unele dintre lucrările sale au rămas neterminate sau nerevizuite. Fiind un compozitor scrupulos și perfecționist, Enescu nu a considerat-o pe niciuna demnă de a fi numerotată ca ”opus”. Conform lui Malcolm Mac Donald, ”ele sunt așchii sărite de la masa de lucru. Dar ele sunt și exprimări minore ale unui compozitor și interpret debordând de muzicalitate, astfel încât n-ar fi putut scrie vreo piesă lipsită de interes sau farmec, sau care să nu fi fost pătrunsă într-o oarecare măsură de geniul său și de bucuria de a cânta. Ele confirmă preferința sa pentru anumite genuri – pastorală, nocturnă, serenadă – și capacitatea sa de a se mișca fluent între moduri de expresie franceze și românești.”
In unele cazuri am putut dezvolta din schițe sumare piese de concert pentru vioară solo pline de pasiune și virtuozitate, precum Impresii în stil românesc (vol.7), Arii în stil românesc sau Fantezie concertantă (vol.2). In alte cazuri, precum Pastorală, Menuet trist și Nocturnă (vol.3), am preferat să le aranjez pentru vioară și orchestră, fiindcă aceasta a fost intenția compozitorului, iar manuscrisul original al aranjamentului s-a pierdut.
Toate piesele din cele opt volume ale acestei ediții ajută la o mai bună înțelegere a lui Enescu, omul și compozitorul, contribuind totodată la lărgirea repertoriului pentru vioară și muzică de cameră.”
Sherban Lupu, București, iunie 2014 (Prefață, George Enescu - Muzică de cameră, vol 7- 8, Caietele Enescu , ed.ICR)
Mai multe despre Sherban Lupu aici.