„Enescu pe înțelesul tuturor” - concert-conferință -
În program vor fi interpretate fragmente din opera „Oedipe” de George Enescu
„Simfonică...este titlul pe care îl revendic pentru această operă a vieţii mele, în care mi-am pus toată inima”, sunt înseşi aprecierile maestrului. Dedicată Mariei Rosetti Tescanu, soţia sa de mai târziu, opera se bazează pe libretul semnat de Edmond Fleg şi inspirat din tragediile tebane ale lui Sofocle Oedip la Colonos şi Oedip rege. Premiera a avut loc la 13 martie 1936, la Opera Mare din Paris, cu André Pernet în rolul titular, dirijor Philippe Gaubert. Premiera românească datează din 1958, când în rolul lui Oedipe a evoluat David Ohanesian, în regia lui Jean Rânzescu şi sub bagheta lui Constantin Silvestri.
„Nu am dreptul să mă pronunţ dacă Oedipe este sau nu cea mai desăvârşită dintre lucrările mele. Dar pot spune cu certitudine că îmi este cea mai dragă dintre toate.”, spunea Enescu despre opera sa.
Compozitorul ştia că libretul era de o importanţă capitală pentru reuşita creaţiei muzicale. În interviurile acordate lui Bernard Gavoty pentru Radio France enumera trăsăturile esenţiale ale unui bun libret. ”Când am început, mi-am impus trei reguli de conduită: Primo: trebuie să curgă!. Fără patos, fără repetiții, fără vorbe inutile. Acțiunea trebuie să se configureze repede. Secundo: publicul nu trebuie să se plictisească (...). Tertio: ascultătorul trebuie să înțeleaga textul. Convingerea mea este că nu te duci la operă doar să asculți muzică. O dramă lirică trebuie să aibă o acțiune și un text inteligibile”.(Bernard Gavoty, Amintirile lui George Enescu - Les Souvenirs de Georges Enesco”, Curtea Veche Publishing, 2017)
”Mi-a venit această idee de a prezenta Oedipul în limba română observând că interacțiunea personajului principal cu auditoriul din țara noastră este mai bună atunci când se înțelege acțiunea dramatică a lucrării. Prezentarea prin prisma melosului popular face să ne putem apropia mai mult de singura lucrare - TRAGEDIE LIRICĂ a marelui nostru compozitor.
Îmi doresc ca Oedipe să fie înțeles prin elementele din interior folosite de compozitor - doine, balade, dansuri populare - și nu prin complexitatea partiturii muzicale - armonii complexe și linii melodice de mare anvergură.
Voi cita pe marele compozitor care spunea că: ”Muzica unei opere este întocmai ca un giuvaer. Piatra prețioasă o constituie acțiunea, conflictul dramatic. Muzica este accesoriul esențial, iar drama este principalul element. Călăuzit de acest principiu am scris Oedipe”.
Potrivit concepției enesciene, muzica nu povestește despre acțiuni și nu se mărginește la comunicarea ei, ci o dezvăluie în mișcare, în dezvoltare. În muzică își găsește expresia însuși procesul acțiunii, în toate fazele și multiplele sale direcții. Ea asigură intensitatea expresiei... Într-un cuvânt, muzica este oglinda activă a tot ce se petrece în scenă, ca atare partitura nu va fi sclava libretului.
Demersul nostru se adresează celor ce vor să se apropie de muzica lui George Enescu prin melosul popular și Mitul lui Oedipe." (Ștefan Ignat)
Participanți: Ștefan Ignat (bariton), Roman Manoleanu (pianist și acompaniator), Simona Bucur (soprană), Antonia Lungu (mezzosoprană), Ioan Coca (tenor), David Miron (bariton) și Alexandru Matei (bas).
Secția „Dumitru și Alice Rosetti-Tescanu – George Enescu” va fi deschisă pentru public între orele 10.00-20.00.
Intrarea liberă!