Muzeul Național "GEORGE ENESCU" Muzeul Național "GEORGE ENESCU"
  • Limba Română
  • English
  •  
    Căutare
  • Prima pagină
  • Vizită la muzeu
  • Despre muzeu
    • Secțiile muzeului
      • Palatul Cantacuzino
      • Casa Memorială “George Enescu” - București
      • Casa Memorială “George Enescu” - Sinaia
      • Secția „Dumitru şi Alice Rosetti Tescanu - George Enescu”
    • Misiune
    • Istoric
    • Tarife şi servicii
    • Program de vizitare
    • Informații de interes public
    • Declarații de avere și interese
    • Integritate
    • GDPR
  • George Enescu
    • Despre George Enescu
    • Date biografice
    • Cuvinte memorabile
    • Lucrări enesciene
    • Documente din arhiva muzeului
    • Galerie foto
    • Multimedia
    • Prime audiții
    • Referințe bibliografice
  • Evenimente/Noutăţi
      • URMĂTOARELE EVENIMENTE
      CENTRUL CULTURAL ”AUREL STROE” din Bușteni / Sâmbătă, 24 mai 2025, ora 11,00 RECITAL OMAGIAL ”ENESCU 70” la Bușteni
      Casa Memorială ”GEORGE ENESCU” din Sinaia / Duminică, 25 mai 2025, ora 10,30 RECITAL OMAGIAL ”ENESCU 70” la Sinaia
      ARCUB – Sala Mare / 11-14 iunie 2025 Concursul Internațional de Pian „Pro Piano – România” 2025
      Vezi calendarul evenimentelor
      • Calendarul evenimentelor
      • Evenimentele muzeului
      • Evenimentele partenerilor
      • Expoziţii temporare
      • Proiecte online
      • Albume Foto
      • Obiectul lunii (Sinaia)
      • Obiectul lunii (Tescani)
      • Obiectul lunii (București)
      • Educație muzeală
      • Concursul Național de Compoziție „Opus 1”
      • Noutăţi
      • Anunţuri concursuri
      • Muzeul în Festival - 2023 (arhiva)
      • Muzeul în Festival (2019)
      • Anul Centenarului
      • Muzeul în timpul CIGE 2018
      • Muzeul în Festival (2017)
      • Lipatti 100
      • Enescu 135
      • Muzeul în timpul CIGE 2016
      • MNGE 60 - Luna muzeului
      • Enescu 60
      • SIMN 2015
      • Muzeul în Festival (2015)
  • SHOP
  • Contact

Obiectul lunii: ICOANĂ PE STICLĂ

iunie 2024
  1. georgeenescu.ro
  2. Evenimente
  3. Obiectul lunii - Sinaia
ICOANĂ PE STICLĂ

Tema iconografică – "Sf. Ierarh Nicolae."

Datând din secolul al XIX - lea, icoana pe sticlă „Sf. Ierarh Nicolae.” are ca proveniență zona Nicula - Transilvania, o zonă intens populată cu vechi așezări, un vechi teritoriu cu tradiții românești.

Cromatica vie, culori bine delimitate: fondul este verde crom - galben si albastru cobalt, flori cu petale roșu permanent, frunze galben și verde crom; mantia Sfântului Nicolae este în ton de roșu permanent regăsit și la coroană; veșmântul este în ton de alb cu dungi albastru cobalt, epitrahilul, în verde și galben crom, aureola bronz auriu. Pe margini icoana are un chenar cu flori în ton de roșu permanent și galben crom.

Poposind asupra laturii religioase, în afara faptului de a fi un muzician de excepție, George Enescu a fost și un om religios deoarece avea în codul său genetic elementele credinței ortodoxe, descinzând, pe ambele ramuri, maternă și paternă, din familii de preoți.

Ambele familii erau mari iubitoare de muzică, iar bunicul genialului muzician, Enea Galin, devenit Enescu, a fost un protopsalt de excepție al comunei Zvoriștea.

Bunicul după tată, preotul Gheorghe Enescu a învățat psaltichia la Mănăstirea Vorona, slujind 15 ani ca diacon și alți 37 ca preot, în total 52 de ani de serviciu în Casa Domnului, având „o voce îngerească de tenor prim”, după cum îl descrie un biograf.

Toți musafirii și neamurile boierului Moruzzi veneau să asculte slujba de duminică și de sărbători.

Fiul lui Gheorghe Enescu, Costache, tatăl muzicianului, a urmat cursurile seminarului întemeiat de Veniamin Costachi, vestită citadelă din Moldova a secolului trecut, însă a fost primul care a întrerupt firul generațiilor de preoți, neputând din cauza unei boli să termine seminarul, devenind învățător și dirijor de cor, rămânând însă un „om bisericos”, după cum susține preotul botoșănean, Nicolae Hodoroabă, care se numără printre cei mai cunoscuți intelectuali botoșăneni din primele decenii ale secolului al XX-lea, preot misionar, învățător, profesor de religie, scriitor, folclorist, publicist, cel care a lăsat în urmă o operă de o deosebită diversitate.

Bunicii lui Enescu, după mamă, au fost: preotul Ioan Cozmovici și presvitera Zenovia din târgul Mihăileni, pe Molnița , la granița dinspre Bucovina.

Și acest bunic al său era înzestrat cu darul cântului; cânta bine la pian și din chitară, lucru mai rar întâlnit pe vremea aceea.

Maria Cosmovici, a fost de asemenea o femeie foarte religioasă, ducându-și copilul deseori la Biserica Sf. Ioan cel Nou de la Suceava. Datele concord cu ”Amintirile lui George Enescu”, consemnate de Bernard Gavoty, căruia îi mărturisea că: „mama era, ca și tatăl meu, dintr-o familie de preoți ortodocși”, adăugând: „Iată-mă, deci, de două ori pecetluit: ca om al gliei și ca mistic. Pământul și religia au fost cele două divinități ale copilăriei mele...le-am rămas credincios, într-un anumit fel.(...) Și dacă sentimentele mele religioase s-au schimbat cu timpul, am păstrat totuși cucernicie față de religie, de tot ce este vrednic în ea”! ( Amintirile lui George Enescu – B.Gavoty).

Încă din copilărie este amintită „Piesa religioasă în Sol major pentru pian”, intitulată şi „Mică bucăţică bisericească“, pe care George Enescu a scris-o în jurul vârstei de 8 ani, lucrare apreciată de el însuşi, spre sfârşitul activităţii, ca element de legătură cu divinitatea.

La vârsta de 12 ani a participat la Sfânta Liturghie, în biserica din Zvoriștea, săvârșită de bunicul său, apreciind la sfârșit: „Am luat parte la o slujbă săvârșită de bunicul și am rămas extaziat...(…) O așa slujbă bisericească n-am pomenit și o voi ține minte toată viața!”

După cum mărturisea o rudă de-a sa, Alexandru Cosmovici, întors la Cracalia, ”Enescu, dibuia transpunerea la vioară a cântării bisericești auzite”.

Totuși, la un moment dat, George Enescu afirma: ”Religia mea este muzica mea; muzica este pentru mine adevărata religie”.

În testamentul său din 1945 și-a exprimat foarte clar dorința de a fi înmormântat creștinește, adăugând cu creionul pe spatele plicului sigilat, lăsat lui Romeo Drăghici: ”- George Enescu,  iulie 1945
Enescu a fost un om religios în accepțiunea obișnuită a cuvântului. Nu a fost nici ateu, nici nu a fost habotnic în credință, ci avea o credință firească.

Pentru Enescu, religia nu este doar o zonă a teoreticului, fie el și teologic, ci este un mod de a trăi, de a crea și de a realiza mult dorita triadă: Adevăr – Bine – Frumos.

Muzeograf: Doina - Mihaela Purcaru

ICOANĂ PE STICLĂ

Muzeul Național "George Enescu"

  • Calea Victoriei, nr. 141
    sector 1, București
    010071
  • Str. Yehudi Menuhin, Nr. 2,
    Cartier Cumpătu, Sinaia
  • Localitatea Tescani, jud. Bacău
  • Telefon: +40 21.318.14.50
  • office@georgeenescu.ro
  • TripAdvisor

Legături rapide

  • Prima pagină
  • Despre muzeu
  • Despre George Enescu
  • Evenimente
  • Expoziţii temporare
  • Știri/Noutăți
  • Anunţuri concursuri
  • Contact

Aplicația Apel 112

APEL 112

Articole recente

  • Paul Dukas - 90 de la moarte 16 Mai 2025
  • Imagini de la Expoziția „George Enescu și Casa Regală a României” la Palatul Suțu, 16 -25 mai 2025 16 Mai 2025
  • 18 Mai Ziua Internațională a Muzeelor 15 Mai 2025
  • Noaptea Muzeelor 2025: Mai aproape de oameni, sub semnul muzicii 14 Mai 2025
  • Bucureștiul subiectiv, sub semnul trecerii lui George Enescu 13 Mai 2025

Newsletterul MNGE

Dezabonare newsletter

Muzeul Național "George Enescu"
  • GDPR
  • Politica cookie
  • Termeni și condiții
  • •
  • Contact
  • /
  • HASS Web Design
© 2025 / Muzeul Național "GEORGE ENESCU"

Noaptea Muzeelor 2025: Mai aproape de oameni, sub semnul muzicii

  • Mărește text
  • Micșorează text
  • Contrast
  • Evidențiază link-uri
  • Citește text
  • Pauză citire
  • Info accesibilitate