”Impresiile mele din America sunt excelente.
M-am găsit în mijlocul unor oameni dornici să-și înalțe nivelul cultural și artistic [...].
Americanii aduc din toată lumea tot ce găsesc bun, primesc și asimilează
tot ce e bun. De altfel elementul autohton
– vorbesc de latura artistică – e de foarte mare valoare.”
G. Enescu
”Rar am văzut un solist primit cu mai multă afecțiune decât a fost acest distins și admirabil compozitor” - H. E. Cherrington, The Columbus Dispatch, 1926
”...nu numai publicul și-a exprimat aprecierea pentru slujirea artei sale prin aplauze prelungi, ci și membrii orchestrei s-au ridicat în picioare la intrarea sa în semn de omagiu afectuos” - C., Musical America, 1939
Expoziția își propune reconstituirea selectivă a prodigioasei activități muzicale desfășurată de George Enescu pe continentul american, în perioada 1923-1950, aducând în prim-plan concertele și recitalurile susținute de artistul român în multiplele ipostaze: compozitor, violonist, dirijor și pianist.
Documentele au fost alese din arhiva Muzeului Național ”George Enescu”, cărora li s-au adăugat alte numeroase afișe, programe de sală, fotografii inedite obținute în urma corespondenței cu instituții muzicale din America. Acestea ne-au fost puse la dispoziție cu amabilitate de specialiștii Rob Hudson (director adjunct al Arhivelor Carnegie Hall/Rose Museum din New York), arhiviștii Meredith Self - arhivele digitale Shelby White & Leon Levy ale Orchestrei Filarmonice din New York, Andria Hoy - Arhiva Orchestrei Simfonice din Cleveland și Jenny Swadosh - arhiva și colecțiile speciale ale Mannes New School of Music, NY. Totodată, au fost utilizate documente provenite din donațiile lui John Sorensen – actualul președinte al Fundației ”George Enescu” din SUA precum și ale regretatului David H. Williams, profesor de muzică la Central College, Pella, Iowa, USA.
De asemenea, au fost descoperite și alte informații în librării, biblioteci digitale publice precum Cleveland Public Library, Juilliard School of Music, California Digital Newspaper Collection, Wilson Colledge/JSTOR șidiversearhive online ale presei americane (Los Angeles Times).
Expoziția documentară ”George Enescu pe continentul american” prezintă cronologic evenimente ce atestă prezența muzicianului pe scenele americane la pupitru sau solist al unor orchestre celebre, precum și pianist sau violonist în recitaluri camerale. Calitatea de compozitor a fost cea dintâi apreciată de melomani, creațiile sale fiind cunoscute de public cu cel puțin un deceniu înainte de primul său concert pe continent, în 1923. De atunci și până în anul 1950, G. Enescu a fost invitat în repetate rânduri ca dirijor și solist al unor ansambluri orchestrale importante, printre care le menționăm pe cele din New York, Philadelphia și Cleveland, cu care a realizat numeroase turnee în orașe importante.
Întreaga sa experiență americană a însemnat nu numai recunoașterea drept unul dintre cei mai reprezentativi muzicieni ai timpului, ci și oportunitatea de a colabora cu artiști de excepție în concerte memorabile, de a susține masterclass-uri și de a realiza înregistrări de referință. Agendele din anii 1924 și 1925, aflate în arhiva MNGE confirmă numeroase contacte și parteneriate cu personalități, dar și cu nume mai puțin cunoscute – precum cele ale unor elevi pe care George Enescu i-a îndrumat în cadrul cursurilor de măiestrie susținute la Juilliard School of Music sau Mannes School of Music.
Itinerariul american a arătat că arta remarcabilului muzician, indiferent sub ce formă a fost prezentată publicului, a fost pe deplin răsplătită cu elogii din partea specialiștilor, dar și cu multă afecțiune din partea publicului. Succesul de care s-a bucurat George Enescu pe continentul american este evidențiat în expoziția de față prin intermediul celor 20 de colaje foto-documentare realizate de cercet. dr. Irina Nițu și graficianul Horia Nițu.
Sursele documentelor:
(Pe coperta pliantului: portret George Enescu, foto credit: Renato Toppo din arhiva digitală Shelby White & Leon Levy a orchestrei Filarmonicii din New York).
"My impressions of America are excellent.
I found myself in the midst of people eager to raise their cultural and artistic level [...].
Americans bring from all over the world everything they find good, receive and assimilate
all that is good. Incidentally, the indigenous element
– I'm talking about the artistic side – it's very valuable."
G. Enescu
"Seldom have I seen a soloist received with more affection than was this distinguished and admirable composer." - H. E. Cherrington, The Columbus Dispatch, 1926
"... not only did the audience express their appreciation for the service of his art through prolonged applause, but also the members of the orchestra rose to their feet at his entrance in affectionate tribute" - C., Musical America, 1939
The exhibition aims to selectively reconstruct George Enescu's prodigious musical activity on the American continent between 1923 and 1950, bringing concerts and recitals to the fore supported by the Romanian artist in multiple aspects: composer, violinist, conductor and pianist.
The documents were chosen from the archive of the "George Enescu" National Museum, to which were added numerous other posters, hall programs, original photographs obtained from correspondence with musical institutions in America. They were kindly provided to us by specialists Rob Hudson (deputy director of the Carnegie Hall/Rose Museum Archives in New York), archivists Meredith Self - Digital archives Shelby White & Leon Levy of the New York Philharmonic Orchestra, Andria Hoy - Cleveland Symphony Orchestra Archive and Jenny Swadosh - Archive and special collections of Mannes New School of Music, NY. At the same time, documents from his donations were used John Sorensen – the current president of the "George Enescu" Foundation in the USA, as well as of the late David H. Williams, Professor of Music at Central College, Pella, Iowa, USA.
Other information has also been discovered in bookstores, public digital libraries such as Cleveland Public Library, Juilliard School of Music, California Digital Newspaper Collection, Wilson Colledge/JSTOR and various online archives of the American press (Los Angeles Times).
The documentary exhibition "George Enescu on the American continent" presents chronologically events that attest to the presence of the musician on American stages, at the lectern or as a soloist for famous orchestras, as well as a pianist or violinist in chamber recitals. His quality as a composer was first appreciated by music lovers, his creations being known to the public at least a decade before his first concert on the continent, in 1923. From then until 1950, G. Enescu was repeatedly invited as conductor and soloist of important orchestral ensembles, including those in New York, Philadelphia and Cleveland, with whom he made numerous tours in important cities.
His entire American experience meant not only recognition as one of the most representative musicians of the time, but also the opportunity to collaborate with exceptional artists in memorable concerts, to give masterclasses and to make landmark recordings. The agendas of 1924 and 1925, found in the MNGE archive, confirm numerous contacts and partnerships with various personalities, but also with lesser-known names – such as those of some students whom George Enescu guided during the masterclasses at the Juilliard School of Music or the Mannes School of Music.
The American itinerary showed that the art of the remarkable musician, in whatever form it was presented to the public, was fully rewarded with praise from specialists, but also with much affection from the public. George Enescu's success on the American continent is highlighted in this exhibition through the 20 photo-documentary collages made by the Researcher Dr. Irina Nițu and graphic designer Horia Nitu.
Document sources:
(On the cover of the flyer: George Enescu’s portrait, photo credit: Renato Toppo from the Shelby White & Leon Levy digital archive of the New York Philharmonic Orchestra).
"Mes impressions sur l'Amérique sont excellentes. Je me suis retrouvé au milieu de gens désireux de se faire élever le niveau culturel et artistique [...]. Les Américains prennent du monde entier tout ce qu'ils trouvent de bon, qu'ils reçoivent et assimilent. De plus, leur élément natif – et je parle du côté artistique – est d'une grande valeur." (Georges Enesco).
"J'ai été très heureux lorsqu'en Amérique j'ai été reçu comme compositeur, chef d'orchestre et ensuite comme violoniste. On m'a accordé le titre de compositeur avant tout, ce qui représente pour moi le suprême plaisir." (Georges Enesco, 1942)
"J'ai rarement vu un soliste reçu avec plus d'affection que ce distingué et admirable compositeur." (H. E. Cherrington, The Columbus Dispatch, 1926)
"...non seulement que le public ait exprimé son appréciation pour son art en applaudissant longuement, mais aussi les membres de l'orchestre se levèrent à son entrée en signe d'affectueux hommage." (C., Musical America, 1939)
L'exposition propose une reconstitution sélective de la prodigieuse activité musicale de Georges Enesco en Amérique du Nord, entre 1923-1950, mettant en valeur les concerts et récitals donnés par l'artiste roumain dans ses hypostases de compositeur, violoniste, chef d'orchestre et pianiste.
Les documents ont été choisis dans les archives du Musée National Georges Enesco, auxquels on a ajouté de nombreuses affiches, programmes, photographies inédites, obtenues grâce à une soutenue correspondance avec des institutions musicales en Amérique. Ce sont les spécialistes Rob Hudson (directeur adjoint de Carnegie Hall/Rose Museum Archives à New York), les archivistes Meredith Self des archives numériques Shelby White & Leon Levy de l'Orchestre Philharmonique de New York, Andria Hoy - Archives de l'Orchestre Symphonique de Cleveland et Jenny Swadosh – Archives et collections spéciales de la Mannes New School of Music, NY qui nous ont aimablement mis à disposition des documents d'une réelle valeur.
En même temps, on a utilisé des documents provenant des donations de John Sorensen – l'actuel président de La Fondation Georges Enesco des États-Unis ainsi que feu David H. Williams, professeur de musique au Central College, Pella, Iowa, États-Unis.
D'autres informations ont également été découvertes dans les librairies, les bibliothèques numériques telles que la Bibliothèque publique de Cleveland, la Juilliard School of Music, California Digital Newspaper Collection, Wilson Colledge/JSTOR et d'autres archives en ligne de la presse Américaine (Los Angeles Times).
L'exposition Georges Enesco en Amérique du Nord présente chronologiquement des événements qui témoignent de la présence du musicien sur les scènes américaines, en tant que chef d'orchestre ou soliste d'orchestres célèbres, ainsi que pianiste ou violoniste en récitals de musique de chambre. C'est son statut de compositeur qui fut le premier apprécié par les mélomanes, ses créations étant connues et appréciées par le public au moins une décennie avant son premier concert sur continent, en 1923. Depuis lors et jusqu'en 1950, Georges Enesco fut invité à plusieurs reprises, comme chef d'orchestre et soliste d'ensembles orchestraux importants, dont ceux de New York, Philadelphie et Cleveland, avec lesquels il a réalisé de nombreuses tournées dans des grandes villes.
Toute son expérience américaine a mis en évidence qu'il était l'un des musiciens les plus représentatifs de l'époque et, en même temps, lui a offert l'opportunité de collaborer avec des artistes exceptionnels lors de concerts extraordinaires, animer des masters classes et réaliser des enregistrements mémorables. Les agendas du Maître des années 1924 et 1925, qui se trouvent dans les archives du Musée National Georges Enesco témoignent des nombreux contacts et partenariats avec des personnalités du temps, mais aussi avec des noms moins connus, comme ceux, par exemple, de certains étudiants que George Enescu avait coordonnés dans les masters classes organisées à la Juilliard School of Music ou à Mannes School of Music.
L'itinéraire américain du compositeur témoigne du fait que l'art du musicien a été pleinement récompensé par les éloges des spécialistes, mais aussi et surtout par l'affection du public.
Le succès de George Enescu en Amérique du Nord est mis en valeur dans la présente exposition à travers des collages photo-documentaires réalisés par le chercheur dr Irina Nițu, et mis en page par Horia Nițu.
Sources des documents:
(Sur la couverture du dépliant: portrait de George Enescu, crédit photo: Renato Toppo des Archives numériques Shelby White et Leon Levy de l'Orchestre Philharmonique de New York).