Jocuri în aer liber
Muzică franceză pentru pian
Interpretează: Anamaria Biaciu-Popa și Otto Probst
Sâmbătă 28 iunie ora 13.00 are loc în frumosul cadru al Vilei Luminiș cel de-al doilea concert al Festivalului de Muzică Clasică și Contemporană „Țintea Muzicală“, organizat de Asociația ȚinteaFest. Dedicată în exclusivitate artei sonore franceze, ediția a XV-a a festivalului ne invită de-a lungul a patru concerte camerale desfășurate în județul Prahova la o incursiune inedită în lumea a trei secole de muzică: secolul al XVIII-lea, secolul al XIX-lea și secolul XX. Cele patru manifestări au în centru pianul și cvartetul de coarde. Programul cuprinde lucrări a zece compozitori care s-au născut și au activat în Franța începând cu epoca Barocului târziu - François Couperin și Jean-Philippe Rameau -, trecând prin sfârșitul Clasicismului și începutul Romantismului – Georges Onslow -, apoi prin perioada care în istoria artei a rămas sub numele de La Belle Époque - Gabriel Fauré, Erik Satie, Claude Debussy, Maurice Ravel și Germaine Tailleferre – și ajungând până la Modernism – Olivier Messiaen și Henry Dutilleux. Ca în fiecare an, festivalul urmărește aducerea pe scena de concert a unor lucrări mai puțin cântate sau chiar necunoscute publicului din România, cum sunt paginile din creația lui Georges Onslow, Germaine Tailleferre sau Henry Dutilleux.
Concertul de față este dedicat pianului, prezent în varianta solo, la patru mâini sau două piane. Literatura dedicată acestui instrument are o lungă tradiție în Franța. Programul, care încearcă să puncteze câteva din momentele ei importante, este încredințat Anamariei Biaciu-Popa (România) și lui Otto Probst (Austria), pianiști cu o bogată experiență atât solistică, precum și camerală.
Primul autor în ordine cronologică este François Couperin (1668-1733), cel pe care Alfred Cortot îl numea pars pro toto al muzicii franceze pentru instrumentele cu claviatură. Cele două piese scurte incluse în program fac parte din lucrarea lui majoră, Pièces de Clavecin.
Perioada Fin de siècle și apoi deceniile de început ale secolului XX sunt reprezentate de trei compozitori, cu lucrări cunoscute, cum sunt Six Gnossiennes de Erik Satie (1866-1925), Pavane pour une infante défunte și Ma mère l'Oye de Maurice Ravel (1875-1937), precum și o pagină mai puțin cunoscută: Jeux de plein air pentru două piane de compozitoarea Germaine Tailleferre (1892-1983).
Cea de a doua jumătate a secolului XX întregește programul prin câteva pagini inedite inspirate de cântecul păsărilor. Este vorba, în primul rând, despre binecunoscutele, dar puțin cântatele Petites esquisses d'oiseaux, din care ne sunt oferite trei piese, și L'Alouette Lulu din Catalogue d'oiseaux de Olivier Messiaen (1908-1992). Pe lângă ele, nu mai puțin interesanta Blackbird de Henry Dutilleux (1916-2013) completează tabloul viu, inovativ al călătoriei prin muzica franceză.
Suntem invitați să descoperim o lume unică, în care spiritul rațional coexistă în mod fericit cu intuiția culorilor, a nuanțelor, în care acorduri temeinic construite alternează cu cântecul păsărilor și în care, încă de la începutul secolului XX, granițele dintre armonie și timbru încep să se estompeze.
Muzică franceză pentru un prieten - a XV-a ediție plină de culoare și parfum a festivalului „Țintea Muzicală“, dedicată amintirii prietenilor plecați dintre noi și care au fost alături festivalului încă de la începuturi.
Mai multe detalii:
www.tinteamuzicala.org
www.facebook.com/TinteaMuzicala