Pe data de 1 iunie 1956, prin Ordinul 1095 al Ministrului Culturii M. Alexandru, se înființează Muzeul memorial ”George Enescu”, cu sediul în București, Calea Victoriei nr. 141
La București, vă invităm să vizitați, în foaierul Ateneului Român, expoziția fotodocumentară „George Cocea. Interpret și promotor al creației enesciene”.
„Eram, dacă-mi amintesc bine, un copil silitor și chiar destul de conștiincios. La patru ani știam să citesc, să scriu, să adun și să scad. Nu era meritul meu, căci îmi plăcea învățătura și aveam groază de aproape toate jocurile, mai cu seamă de cele brutale; le găseam nefolositoare, având simțământul că pierd timpul; fugeam de zgomot și de vulgaritate, iar mai mult decât orice simțeam un fel de spaimă înnăscută în fața vieții. Ciudat copil, nu?”
”Cu mult înainte de a împlini opt ani, când aveam doar trei, am auzit din întâmplare un taraf de țigani cântând într-o stațiune balneară din vecinătatea satului nostru. Curios taraf, format dintr-un nai, din câteva viori, un țambal și un contrabas! Cred că am fost totuși foarte impresionat pentru că, a doua zi dimineața, m-am jucat încercând să întind un fir de ață de cusut pe o bucată de lemn și, întru totul încredințat că făcusem o vioară, imitam ce auzisem în ajun. Fluieram imitând naiul și, cu niște bețe din lemn, imitam țambalul.”
(Bernard Gavoty – Amintirile lui George Enescu, pag. 71, Curtea Veche Publishing, 2016)
Suita "Din compozițiile micului Dinu Lipatti" (integrala - 8 piese).
Interpretează: Teodorescu Anastasia - 8 ani, prof. Stela Avesalon.
Înregistrare din Recitalul "Atelier pianistic de primăvară" de la Casa Memorială "George Enescu" din Sinaia, 30 aprilie 2023. Eveniment organizat de Fundatia "PRO PIANO-ROMÂNIA" în parteneriat cu Muzeul Național "George Enescu".
Frédéric Chopin - Mazura op. 17 nr. 1 / Tudor Ciortea - "Joc țigănesc"
Interpretează: Filip Cosmin Ioan, 10 ani, prof. Eliza Ciorănescu
Înregistrare din Dublul Recital Omagial dedicat zilei de 1 decembrie 2022 - Ziua Națională a României, organizat de Fundatia "PRO PIANO-ROMÂNIA" în parteneriat cu Muzeul Național "George Enescu".
(lucrare prezentată în cadrul Simpozionului Internaţional „George Enescu”- 2011)
Familiile boierești din Țările Române (Moldova și Valahia) din sec. XIX și-au educat copiii acasă, apelând la serviciile unor profesori străini. George Enescu, fiu de arendaș, nu a urmat nici o școală primară, liceu sau universitate, realizându-și cultura generală cu dascăli particulari în copilărie la Cracalia/Dorohoi. Având ca educatoare, de la vârsta de 5 până la 8 ani, pe franțuzoaica Lydia Cèdre, o femeie cultă, cu studii superioare de pictură, lingvistică, și muzică, micul George Enescu a învățat să scrie, să citească, să cânte la pian, să vorbească limba franceză, să colecționeze timbre poștale. Primele compoziții de pian la 4 mâini le-a scris de timpuriu, spre a le cânta împreună cu Lydia Cèdre. Rolul acestei profesoare multilaterale în formarea personalității artistice din faza de “copil minune” a muzicianului român, a rămas complet ignorat până în zilele noastre. Lydia Cèdre a fost ca o mamă pentru Enescu încât multe semne de întrebare în educația și cultura surprinătoare a tânărului muzician își vor afla acum răspunsul așteptat.
- A fost cel mai mare compozitor roman. Prea putin cunoscuta si cosmetizata, adesea, de biografiile comuniste, copilaria lui a purtat cu ea semnele tulburatoare ale unei inzestrari iesite din comun. Muzicologul Viorel Cosma face, pentru cititorii revistei, dezvaluiri captivante, in pragul aparitiei volumului "Copiii minune ai muzicii romanesti" -