Mi-a venit această idee de a prezenta Oedipul în limba română observând că interacțiunea personajului principal cu auditoriul din țara noastră este mai bună atunci când se înțelege acțiunea dramatică a lucrării. Prezentarea prin prisma melosului popular face să ne putem apropia mai mult de singura lucrare - TRAGEDIE LIRICĂ a marelui nostru compozitor.
Îmi doresc ca Oedipe să fie înțeles prin elementele din interior folosite de compozitor - doine, balade, dansuri populare - și nu doar prin complexitatea partiturii muzicale - armonii și linii melodice de mare anvergură.
Voi cita pe marele compozitor care spunea că: ”Muzica unei opere este întocmai ca un giuvaer. Piatra prețioasă o constituie acțiunea, conflictul dramatic. Muzica este accesoriul esențial, iar drama este principalul element. Călăuzit de acest principiu am scris Oedipe”.
Potrivit concepției enesciene, muzica nu povestește despre acțiuni și nu se mărginește la comunicarea ei, ci o dezvăluie în mișcare, în dezvoltare. În muzică își găsește expresia însuși procesul acțiunii, în toate fazele și multiplele sale direcții. Ea asigură intensitatea expresiei... Într-un cuvânt, muzica este oglinda activă a tot ce se petrece în scenă, ca atare partitura nu va fi sclava libretului.
Proiectul se adresează celor ce vor să înțeleagă muzica lui George Enescu prin melosul popular și Mitul lui Oedipe. (Ștefan Ignat)
Ștefan Ignat este absolvent al Academiei de Muzică din Bucureşti, promoția 1995. În perioada 1995-1998 a studiat la Universitatea Mozarteum din Salzburg, beneficiind de o bursă de studii din partea Guvernului austriac iar până în anul 1999 a fost solist al Teatrului de Stat din Salzburg (Austria). Din anul 1999 este prim-solist al Operei Naţionale Bucureşti iar din anul 2010 este doctor în muzică.
Printre distincțiile obținute se numără Premiul III la Concursul voci verdiane – Italia, 1997 și premiul „Arte” pentru interpretarea rolului Oedipe din opera lui George Enescu în 2003. În anul 2006 a primit premiul revistei „Actualitatea muzicală” pentru realizarea celor patru producții cu opera Oedipe de George Enescu.
În anul 2011, Ștefan Ignat a fost esemnat cel mai bun solist de operă, iar în anul 2015 a colaborat cu Metropolitan Opera din New York la noua producție de Otello (rolul lui Jago). A fost invitat la 6 ediții consecutive să susțină rolul Oedipe în opera cu același nume de George Enescu. A interpretat rolul lui Oedipe în premierele operei de la București (2003-2009-2011), Cagliari-Italia, Illinois-USA și Iași. Conceptul de Concert-conferință a fost prezentat până în prezent la New York, Gyula – Ungaria, Praga – Cehia, București (Muzeul Național ”George Enescu”, Casa Artelor, Opera Națională, Palatul Cotroceni), Sinaia, Tescani, Craiova, Timișoara, Brașov, Sibiu, Dorohoi, Oravița, Beiuș, Constanța, Cluj, Oradea, Reghin.
Repertoriul său este variat, din cele mai importante opere amintim: Oedipe din Oedipe de G. Enescu, Wotan – Aurul Rinului de R. Wagner, Scarpia – Tosca de G. Puccini, Contele de Luna – Trubadurul, Jago – Otello, Nabucco – Nabucco, Germont – Traviata, Amonasro – Aida de G. Verdi.
La ediția din anul 2013 a Festivalului Internațional „George Enescu” a interpretat rolul Jago din opera Otello de G. Verdi, în noua producție a Operei Naționale București, în regia Verei Nemirova și sub bagheta lui Keri Lynn Wilson. Ca și la edițiile anterioare, a interpretat rolul titular din opera Oedipe de G. Enescu.
Soprana Marta Cristina Sandu a studiat la Universitatea Națională de Muzică București, unde a obţinut diploma de licenţă şi de masterat. Şi-a aprofundat studiile la Londra, în cadrul Guildhall School of Music and Drama, cu soprana Nelly Miricioiu, până în anul 2011. A fost îndrumată în carieră de către soprana Luciana Serra, profesor de tehnică vocală la Accademia Teatro alla Scala din Milano, fiind invitată să susţină o serie de concerte în Italia. De asemenea, a fost invitată de soprana Marina Krilovici la Kefalonia Music Festival (Grecia) unde a urmat un masterclass şi a susţinut un concert în cadrul festivalului. Finalistă şi laureată a concursurilor „Marcello Giordani” (Taormina) şi „Hariclea Darclée” (Brăila), Marta Sandu susţine frecvent concerte în ţară şi în străinătate.
Ca solistă al Operei Naţionale Bucureşti, a debutat în roluri precum Pamina din „Die Zauberflöte” de W.A. Mozart (pentru care a obţinut Premiul Soprana Anului 2013, decernat la Gala Premiilor VIP), Adina din „L’elisir d’amore” de G. Donizetti, Oscar din „Un ballo in maschera” de G. Verdi, Gretel din „Hänsel şi Gretel” de E.Humperdinck, Susanna din „Nunta lui Figaro” de W.A. Mozart, Musetta din „La Bohéme” de G. Puccini. A interpretat cu succes in programul Operei Naţionale Bucureşti, roluri într-o serie de spectacole pentru copii.
De-a lungul timpului, după debutul său pe scenă în rolul Sylvia din opereta „Die Csardasfürstin” de E. Kálmán, la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” din Bucureşti, a făcut parte din Ansamblul Profil, interpretând mai multe roluri în opere contemporane româneşti. În plus, a participat la prima înregistrare mondială a integralei liedurilor de George Enescu, coordonată de soprana Mariana Nicolescu şi la turneul promoţional pentru acest proiect, la Praga, Roma, Paris, în Japonia, la Aichi, Nagoya și Tokyo și în SUA, la New York.
Corina Murgu este concert maestru la Opera Națională Română din Timișoara. A studiat la Academia de muzică din același oraș și a deține un masterat în vioară obținut sub îndrumarea prof. Jacques Saint-Yves în 1996. Din anul 1997 este angajată la Opera Națională Română din Timișoara cu care a susținut numeroase concerte și recitaluri în țară și străinătate, interpretând creații concertante de J. Brahms, W. A. Mozart, P. I. Ceaikovski, L. van Beethoven, A. Vivaldi, B. Bartok.
Dupa absolvirea conservatorului Ciprian Porumbescu din București, Ioana Maria Lupașcu a fost admisă la Masterul "Virtuosity Level" la Conservatoire du Lausanne, Elveția, clasa Prof. J. F Antonioli, iar după câteva luni s-a mutat în Italia, unde a devenit studenta pianistului Lazar BERMAN la Accademia Europea di Musica. După încheierea masterului, a continuat să lucreze cu Maestrul Berman până la tragica sa dispariție în anul 2005.
Laureată a numeroase concursuri naționale și internaționale, Ioana Maria Lupașcu s-a dedicat carierei solistice, fiind prezentă pe scene din Italia, România, Elveția, Croația, Slovacia, Belgia, Lituania, Turcia, Spania, Germania, și invitată în festivaluri precum Pazailis Music Festival - Lituania, Gala Proms of Delight, Festivalul de Teatru de la Sibiu, Festivalul Național de Teatru București, FIE Iași, Festivalul România - Valori și Tradiții Artistice Europene, Gala Operei Cluj, Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului etc.
A cantat sub baghetele dirijorilor J. F Antonioli (Elvetia), Mihail Agafita, Ovidiu Balan, Valentin Doni, Mika Eichenholz (Suedia), Iurie Florea, Dorin Frandes, I.Ionescu-Galati, Ladislau-Petru Horvath (Italia), Marius Hristescu, Koichi Inoue (Japonia), Alexandru Iosub, Koichiro Kanno, Walter Hilgers (Germania), Sabin Pautza, Radu Postavaru, I.I.Prunner, Gottfried Rabl (Austria), Petre Sbarcea, Mihail Secikin, Tiberiu Soare, Florin Totan, Takiro Ueno (Japonia), Winston Dan Vogel (USA), Theo Wolters (Olanda). A colaborat cu violoniști de marcă precum Ladislau Petru Horvath, Romel Joseph, Luminitza Petre și Florin Paul, cu violonceliștii Rodin Moldovan și Mirel Iancovici, cu contratenorul Cezar Ouatu, cu acordeonistul Fernando Mihalache etc.
În 2007 a lansat CD-ul "Live Piano Solo" (Ed. Libris), urmat de „Piano Recital" in 2009 (Ed. Casa Radio – Radiodifuziunea Română). În 2011 a interpretat coloana sonoră a documentarului de televiziune "O lacrimă de... celuloid..." (prod. Verdecrud Media), în 2014 coloana sonoră a documentarului ”Povestea unui ciob de lut” distribuit de Digi World și în 2017 - coloana sonoră a lung metrajului “Când pământul vorbește”.
Din anul 2007 este solistă a Filarmonicii "Paul Constantinescu" din Ploiești.