Muzeul Național "GEORGE ENESCU" Muzeul Național "GEORGE ENESCU"
  • Limba Română
  • English
  •  
    Căutare
  • Prima pagină
  • Vizită la muzeu
  • Despre muzeu
    • Secțiile muzeului
      • Palatul Cantacuzino
      • Casa Memorială “George Enescu” - București
      • Casa Memorială “George Enescu” - Sinaia
      • Secția „Dumitru şi Alice Rosetti Tescanu - George Enescu”
    • Misiune
    • Istoric
    • Tarife şi servicii
    • Program de vizitare
    • Informații de interes public
    • Declarații de avere și interese
    • Integritate
    • GDPR
  • George Enescu
    • Despre George Enescu
    • Date biografice
    • Cuvinte memorabile
    • Lucrări enesciene
    • Documente din arhiva muzeului
    • Galerie foto
    • Multimedia
    • Prime audiții
    • Referințe bibliografice
  • Evenimente/Noutăţi
      • URMĂTOARELE EVENIMENTE
      CENTRUL CULTURAL ”AUREL STROE” din Bușteni / Sâmbătă, 24 mai 2025, ora 11,00 RECITAL OMAGIAL ”ENESCU 70” la Bușteni
      Casa Memorială ”GEORGE ENESCU” din Sinaia / Duminică, 25 mai 2025, ora 10,30 RECITAL OMAGIAL ”ENESCU 70” la Sinaia
      ARCUB – Sala Mare / 11-14 iunie 2025 Concursul Internațional de Pian „Pro Piano – România” 2025
      Vezi calendarul evenimentelor
      • Calendarul evenimentelor
      • Evenimentele muzeului
      • Evenimentele partenerilor
      • Expoziţii temporare
      • Proiecte online
      • Albume Foto
      • Obiectul lunii (Sinaia)
      • Obiectul lunii (Tescani)
      • Obiectul lunii (București)
      • Educație muzeală
      • Concursul Național de Compoziție „Opus 1”
      • Noutăţi
      • Anunţuri concursuri
      • Muzeul în Festival - 2023 (arhiva)
      • Muzeul în Festival (2019)
      • Anul Centenarului
      • Muzeul în timpul CIGE 2018
      • Muzeul în Festival (2017)
      • Lipatti 100
      • Enescu 135
      • Muzeul în timpul CIGE 2016
      • MNGE 60 - Luna muzeului
      • Enescu 60
      • SIMN 2015
      • Muzeul în Festival (2015)
  • SHOP
  • Contact
Document din arhiva muzeului

„Enescu este superb - violonistul român cucerește publicul cu arta sa”

  1. georgeenescu.ro
  2. Documente din arhiva muzeului
  1. georgeenescu.ro
  2. Documente din arhiva muzeului
„Enescu este superb - violonistul român cucerește publicul cu arta sa”

Pentru a cincea oară în cariera sa, de la primul turneu din anul 1923, Enescu revine în S.U.A. și la începutul anului 1928. Doar cu un an în urmă făcuse excepție susținând în primele luni un număr mare de concerte în diferite orașe din  România.

În lunile ianuarie-februarie 1928, muzicianul este protagonistul unor recitaluri împreună cu pianistul Sanford Schlüssel la San Francisco, Washington, Portland, Indiannapolis.

Muzeul Naţional „George Enescu” deţine o serie de cronici referitoare la aceste concerte, printre care se remarcă şi cea intitulată „Enesco is superb - romanian violinist conquers audience with his art” („Enescu este superb - violonistul român cucereşte publicul cu arta sa”) publicată în Bellingham Herald (Bellingham, Washington, 25 ianuarie 1928) a cărei autor nu a putut fi, din păcate, identificat.

Articolul, dedicat în întregime lui George Enescu, atrage atenţia prin stilul literar rafinat al autorului, care se referă la un concert susţinut de Enescu la  Bellingham, Washington, cu un program alcătuit din Sonata în re major de Nardini, La Follia de Corelli, Introducere şi Rondo Capriccioso  de Saint-Saëns, Poème de Chausson şi Zigeunerweisen de Sarasate.

Cronicarul pune accent în special pe poetica interpretării muzicianului român. „George Enescu, violonistul român, şi-a transmis muzica-sufletului cântând prin corzile instrumentului său în urechile şi inimile unui public de la prima biserică creştină de aici, marţi seara - şi a fermecat. Oricum, Enescu interpretează fermecător. Se prinde în melodiile viorii sale o sclipire a unui spirit în acord cu blândeţea filozofiei poetului, cu calmitatea visătoare a unei perspective spirituale rare care-și găseşte expresia în melodii şi armonii.”

Descriind tehnica enesciană, jurnalistul sesizează că: „la început, nu te impresionează. Emisia coardelor e tot atât de simplă ca a unei voci care cântă, de aceea înţelegerea ei nu e imediată.” Stilistica interpretării lui Enescu este pusă în strânsă legătură cu o profundă expresivitate: „O sală plină de auditori asculta cu răsuflarea liniştită în timp ce cânta şi părea să nu se întoarcă din reveria lucrurilor glorioase şi intangibile, dar reale şi satisfăcătoare să izbucnească în semnele zgomotoase ale aprecierii şi înţelegerii.”

Articolul este publicat în Documente din arhiva M.N.G.E. - articole de presă despre George Enescu, vol. V, Ediţie alcătuită, îngrijită şi adnotată de Florinela Popa şi Camelia Anca Sârbu, Editura

 

 

 

„Enescu este superb - violonistul român cucerește publicul cu arta sa”

Muzeul Național "George Enescu"

  • Calea Victoriei, nr. 141
    sector 1, București
    010071
  • Str. Yehudi Menuhin, Nr. 2,
    Cartier Cumpătu, Sinaia
  • Localitatea Tescani, jud. Bacău
  • Telefon: +40 21.318.14.50
  • office@georgeenescu.ro
  • TripAdvisor

Legături rapide

  • Prima pagină
  • Despre muzeu
  • Despre George Enescu
  • Evenimente
  • Expoziţii temporare
  • Știri/Noutăți
  • Anunţuri concursuri
  • Contact

Aplicația Apel 112

APEL 112

Articole recente

  • Paul Dukas - 90 de la moarte 16 Mai 2025
  • Imagini de la Expoziția „George Enescu și Casa Regală a României” la Palatul Suțu, 16 -25 mai 2025 16 Mai 2025
  • 18 Mai Ziua Internațională a Muzeelor 15 Mai 2025
  • Noaptea Muzeelor 2025: Mai aproape de oameni, sub semnul muzicii 14 Mai 2025
  • Bucureștiul subiectiv, sub semnul trecerii lui George Enescu 13 Mai 2025

Newsletterul MNGE

Dezabonare newsletter

Muzeul Național "George Enescu"
  • GDPR
  • Politica cookie
  • Termeni și condiții
  • •
  • Contact
  • /
  • HASS Web Design
© 2025 / Muzeul Național "GEORGE ENESCU"

Noaptea Muzeelor 2025: Mai aproape de oameni, sub semnul muzicii

  • Mărește text
  • Micșorează text
  • Contrast
  • Evidențiază link-uri
  • Citește text
  • Pauză citire
  • Info accesibilitate