Muzeul Național "GEORGE ENESCU" Muzeul Național "GEORGE ENESCU"
  • Limba Română
  • English
  • Căutare
  • Prima pagină
  • Vizită la muzeu
  • Despre muzeu
    • Secțiile muzeului
      • Palatul Cantacuzino
      • Casa Memorială “George Enescu” - București
      • Casa Memorială “George Enescu” - Sinaia
      • Secția „Dumitru şi Alice Rosetti Tescanu - George Enescu”
    • Misiune
    • Istoric
    • Tarife şi servicii
    • Program de vizitare
    • Informații de interes public
    • Integritate
  • George Enescu
    • Despre George Enescu
    • Date biografice
    • Cuvinte memorabile
    • Lucrări enesciene
    • Documente din arhiva muzeului
    • Galerie foto
    • Multimedia
    • Prime audiții
    • Referințe bibliografice
  • Evenimente/Noutăţi
      • URMĂTOARELE EVENIMENTE
      Casa Memorială George Enescu, Sinaia (cartier Cumpătu) / Sâmbătă, 2 iulie 2022, ora 12:00 Recital de chitară - Silviu Grosu
      Secția "Dumitru și Alice Rosetti Tescanu - George Enescu" Tescani / 22-29 august 2022 Întâlnirile muzicale internaționale "Georges Enesco
      Vezi calendarul evenimentelor
      • Proiecte online
      • Calendarul evenimentelor
      • Evenimentele muzeului
      • Evenimentele partenerilor
      • Expoziţii temporare
      • Albume Foto
      • Obiectul lunii (Sinaia)
      • Noutăţi
      • Anunţuri concursuri
      • Muzeul în Festival (2019)
      • Anul Centenarului
      • Muzeul în timpul CIGE 2018
      • Muzeul în Festival (2017)
      • Lipatti 100
      • Enescu 135
      • Muzeul în timpul CIGE 2016
      • MNGE 60 - Luna muzeului
      • Enescu 60
      • SIMN 2015
      • Muzeul în Festival (2015)
  • SHOP
  • Contact
Document din arhiva muzeului

George Enescu - recital la Los Angeles (3 ianuarie 1928)

  1. georgeenescu.ro
  2. Documente din arhiva muzeului
  1. georgeenescu.ro
  2. Documente din arhiva muzeului
George Enescu - recital la Los Angeles  (3 ianuarie 1928)

Din concertele susţinute de Enescu în S.U.A. şi Canada, la începutul anului 1928, atrag atenţia recitalurile cu pianistul Sanford Schlüssel de la Los Angeles, San Francisco, Washington, Portland, Vancouver şi Indianapolis.

Recitalul de vioară de la sala Auditorium din Los Angeles (din 3 ianuaire 1928) „a fost o revelație de poezie și frumusețe”, aşa cum mărturiseşte renumita muziciană Isabel Morse Jones în articolul său publicat în cotidianul News of Southern Counties. Autoarea a rămas cunoscută pentru cariera sa remarcabilă de critic de muzică şi dans susţinută 22 de ani la Los Angeles Times (1925-1947).

Descrierea pe care aceasta i-o realizează personalității enesciene, în articolul intitulat „Romanian Composer Enthralls”, demonstrează fascinația sa față de inegalabilul geniu al muzicii universale: „Român prin naștere și prin temperament, compozitor, dirijor și interpret în virtutea talentelor sale și a creației strălucite, cu o natură spirituală aproape de mistic și o franchețe copilărească a discursului muzical care îi dezarmează pe toți cei care îl ascultă, Enescu e cu adevărat unul dintre puținii care poartă torța unei mari arte din ce în ce mai sus, fără ostentație, afectare, ieftinitate.”

În ceea ce priveşte programul recitalului, acesta „a fost ales cu înţelepciune”: Sonata în re major de Nardini, Poème de Chausson, La Folia de Corelli, Introducere și Rondo Capriccioso de Saint-Saëns, Tzigane de Ravel, Tempo di Minuetto de Pugnani-Kreisler și Bourrée de Bach (probabil din Partita a III-a în mi major).

Autoarea susține că abilitățile componistice ale lui Enescu îi influențează stilul interpretativ: „Cântă cu acea considerație pe deplin satisfăcătoare și cu acea înțelegere a mesajului autorului pe care numai un mare compozitor, el însuși, le poate da. Aceasta individualizează interpretarea sa. Un sunet de calmă expresivitate, un simț nativ al frazării corecte, al accentelor, semnificațiile muzicale și poetice completează delimitarea acestui artist de violonistul obișnuit, virtuoz.”

Se aminteşte în treacăt şi de ultima apariţie a lui Enescu la Los Angeles (13, 14 martie 1925), când a cântat cu Orchestra Filarmonică dirijată de Henry Rothwell.

Profunzimea expresivităţii pare, în viziunea autoarei, atributul principal al interpretării enesciene: „Sunetul său nu este amplu, dar este  remarcabil de pătrunzător deţinând acea calitate, acea vibraţie care îi distinge pe maeştrii. [...] Să sperăm că influenţa unui asemenea om poate ajunge în cele mai extreme părţi ale lumii muzicale.”

Articolul este publicat în Documente din arhiva M.N.G.E. - articole de presă despre George Enescu, vol V (1923-1931), Ediţie alcătuită, prefaţată şi adnotată de Florinela Popa şi Camelia Anca Sârbu, Editura Muzicală, Bucureşti, 2012, pp. 220-221.

George Enescu - recital la Los Angeles  (3 ianuarie 1928)

Muzeul Național "George Enescu"

  • Calea Victoriei, nr. 141
    sector 1, București
    010071
  • Str. Yehudi Menuhin, Nr. 2,
    Cartier Cumpătu, Sinaia
  • Localitatea Tescani, jud. Bacău
  • Telefon: +40 21.318.14.50
  • office@georgeenescu.ro
  • TripAdvisor

Legături rapide

  • Prima pagină
  • Despre muzeu
  • Despre George Enescu
  • Evenimente
  • Expoziţii temporare
  • Știri/Noutăți
  • Anunţuri concursuri
  • Contact

Aplicația Apel 112

APEL 112

Articole recente

  • Recital de chitară - Silviu Grosu 02 Iulie 2022
  • ARMONII DE SUFLET ROMÂNESC - O incursiune în creația de cântece românești 25 Iunie 2022
  • Anunț de vânzare prin licitație publică deschisă cu strigare 23 Iunie 2022
  • Concurs Internațional de interpretare pianistică PRO PIANO - ROMÂNIA, ediția a XXVI-a, București, 16 - 19 iunie 2022 16 Iunie 2022
  • ALEXANDRU TOMESCU cântă „ANOTIMPURILE” lui VIVALDI, în concertul ce închide stagiunea ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO 15 Iunie 2022

Newsletterul MNGE

Dezabonare newsletter

Muzeul Național "George Enescu"
  • Politica cookie
  • •
  • Termeni și condiții
  • •
  • Contact
  • /
  • HASS Web Design
© 2022 / Muzeul Național "GEORGE ENESCU"

ANUNȚ

Sediul de la București al muzeului - Palatul Cantacuzino - se închide