Autor: Camelia Anca Sârbu
Din recitalurile la care Enescu este protagonist după ce revine din America, la sfârșitul lunii februarie 1923, cele susținute la Paris și Nancy sunt reliefate de presa franceză pe care arhiva M.N.G.E. o deține.
Un prim recital consemnat îl surprinde pe Enescu la Paris, alături de pianistul César (Cesare) Galeotti, la 27 februarie, după ce cântase cu acesta și la Anvers, cu două zile înainte. În program au figurat câteva lucrări, precum: Sonata în la minor de Schumann, Sonata în re minor de Brahms și „Suita în mi” de J. S. Bach. Despre interpretarea oferită de Enescu acestei creații bachiene, cronicarii referindu-se probabil la Partita a III-a în mi major,Paul le Flame remarcă, în ziarul Comœdia, că„a fost splendidă, conservând prospețimea sa ritmică, aducând prețiosul sprijin al sonorităților calde, ample și luminoase ale liniei melodice.”
Presa franceză din arhiva M.N.G.E. menționează și recitalul susținut de Enescu la Camera de Comerț din Nancy, cu cei doi interpreți originari din această localitate situată în nord-estul Franței, pianista Marguerite Moulins și violoncelistul Gérard Hekking. Reflectat de presa locală, Le Républicain și L'Est Républicain, recitalul atrage admirația cronicarilor prin omogenitatea ansamblului constituit din virtuozi de prestigiu: „acești artiști au o valoare individuală incontestabilă, în execuțiile lor demonstrează omogenitate și rigurozitate ritmică, care nu merge, însă, fără o anumită răceală a perfecțiunii în respectul liniei”, afirmă unul din autori, semnat cu inițialele H. H. în L'Est Républicain. Acesta afirmă și că Sonata pentru violoncel și pian de Debussy „a fost unul dintre cele mai bune momente ale serii”. Recitalul a mai cuprins Trio în sol major de Haydn, Sonata pentru pian și vioară de Franck și Trio în re minor op. 63 de Schumann, iar la final „interpreții au fost călduros aplaudați.”
Articolele sunt publicate în Documente din arhiva M.N.G.E. - articole de presă despre George Enescu, vol V (1923-1931), Ediţie alcătuită, prefaţată şi adnotată de Florinela Popa şi Camelia Anca Sârbu, Editura Muzicală, Bucureşti, 2012, pp. 70, 71, 76, 79.